Календарні плани образотворче мистецтво 5 клас


Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва 5 клас
до підручника С.М. Железняк, О.В. Ламонова, видавництво «Ґенеза»( 35 годин)
«Художній образ»
№ з/п
Дата
При-міт-ка  
Тема уроку
К-сть годин
Орієнтовна тематика
Матеріали та
техніка виконання завдання
РОЗДІЛ 1. Графіка
Тема 1: Що таке мистецтво. (3 годин)
1.


Види образотворчого мистецтва. Графіка. Живопис. Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво
1
«Мова образотворчого мистецтва»
Бесіда
2.


Із чого починається картина. Формат картинної площини: горизонтальний, вертикальний; незвичайні формати: фризи, тондо, квадратний, трикутній.
1
Зображення на незвичайному форматі композиції «Мої літні враження»
Гуаш
3.


Як скомпонувати малюнок в обраному форматі.
1
Виконання вправ: компонування на різних форматах листка дерева. Створення композиції з геометричних фігур
Аплікація
4.


Графіка як вид образотворчого мистецтва. Основні засоби графічної мови. Точка. Лінія. Штрих. Фактура. Різний характер ліній (ніжні, колючі тощо)
1
Створення композиції за вибором: «Ботанічні замальовки», «Тендітна квітка», «Осіння гілочка»
Простий олівець, фломастери
5.


Графіка. Види графіки Графічні техніки: гравюра, ліногравюра, ксилографія, офорт, літографія.
1
Створення графічної композиції в техніці монотипія «Старезний в'яз, покручене гілляччя...»
Акварель
6.


Лінія та силует у рисунку. Основні засоби графічної мови. Пляма. Силует. Ритм ліній і плям.
1
Створення композиції за вибором: «Миле створіння під товстим панциром», «Рибка в акваріумі», «Грайливе кошеня»
Гуаш, туш
7.


Прийоми композиції. Тональний контраст, акценти в композиції, фактура предметів, протиставлення в композиції, передній план композиції.
1
Створення статичної композицій «Сум» або «Спокій», динамічної композиції «Радість» або  «Рух»,
Комбінована техніка фарби, гелеві ручки.
8.


Конструкція і пропорції. Поетапність виконання натюрморту.
1
Виконання замальовок різних за формою вазочок, глечиків.
Зображення натюрморту який складається з квітів у вазі та яблук.
Техніка друку паралоном, або монотипія з подальшим доопрацюванням
9.


Світлотінь. Послідовність зміни тону на поверхні предмету. Особливості техніки штриха.
1
Відтворення штрихами різних напрямків округлу та прямокутну форму.
Зображення штрихами паперового літачка або кораблика.
Графітний олівець,
гелеві ручки.
10


Знайомство з перспективою, рисування куба і предметів прямокутної форми. Лінія горизонту. Тональний контраст.
1
Зображення за законами перспективи коробки, книжки яка лежить на столі.
Графітний олівець
11


Зображення предметів циліндричної форми, подібних до кулі, та складної форми. Об’ємно-просторові характеристики циліндра, кулі світлові співвідношення.
1
Виконання вправи: побудова та штрихування циліндра. Зображення предметів кулеподібної форми.
Графітний олівець
12


Ілюстрація. Історія ілюстрації. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією.
1
Створення ілюстрації до улюбленої книжки.
Фарби, гельові ручки
13


Із чого складається книжка. Будова та особливості оформлення книги.
1
Колективне завдання: створення книжки-розгортки «Дванадцять місяців».
Фарби, гельові ручки
14


Художній шрифт. Шрифтова композиція. Буквиця.
1
Створення літери-ініціалу, монограми із ініціалів.
Кольорові олівці
15


Ужиткова графіка. Інструменти та матеріали. Етапи роботи над листівкою.
1
Створення вітальної листівки до свята.
Скрапбукінг, матеріали на вибір учнів
РОЗДІЛ 2. Живопис
16


Види живопису: станковий, монументальний, театрально-декораційний.
1
Створення імітації мозаїчного панно.
Штампи, гуаш
17


Колірний спектр. Колір – основний зображальний і емоційний засіб живопису. Основні групи кольорів: хроматичні і ахроматичні, теплі і холодні. Контраст. Колірний відтінок
1
Малювання натюрморту у теплій або холодній гамі кольорів.
Акварельні фарби
18


Колорит. Локальний колір. Особливості техніки гризаль.
1
Створення композицію-спогад у теплому або холодному колориті.
Фарби
19


Вплив світла на колір. Флористика.
1
Створення замальовки з натури квітки у вазі чи вазона в горщику.
Акварельні фарби
20


Повітряна перспектива. Настрій
1
Виконання пейзажної композиції за враженням.
Акварельні фарби
РОЗДІЛ 3. Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво
21.


Що таке скульптура. Види скульптури.
1
Створення об’ємного зображення кішки способом витягування форм з цілого кому.
Пластилін
22.


Засоби художньої виразності у скульптурі: об’єм, фактура. Етапи роботи над рельєфною композицією.
1
Створення рельєфної композиції «Букет».
Солоне тісто
23.


Види декоративно-ужиткового мистецтва. Дизайн
1
Створення ескізу-проекту предмета побуту (годинник, настільна лампа).
Кольорові олівці
24.


Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.
1
Створення орнаментальної композиції (формат за вибором учня)
Фарби
25.


Українські писанки. Символічна мова писанок.
1
Створення ескізу великодньої писанки
Фарби
26.


Символіка українського орнаменту. Вишивка – традиційний український вид декоративно-ужиткового мистецтва.
1
Створення ескізу вишивки рушника

27.


Як стилізувати природні форми.
1
Виконання замальовок квітів або рослин. Створення стилізованої форми квітки
Графічні матеріали, фарби
28.


Народні промисли.
1
Створення декоративної кахлі
Солоне тісто
29.


Петриківський розпис. Виконання рослинних зображень на основі об’єднання елементів петриківського розпису.
1
Виконання декоративної композиції, яка складається з квітки (зображеної за допомогою пензля), кетягу калини (за допомогою пальця), та пірчястого листя» (використовуючи мазок «кривеньке зернятко»)
Фарби
РОЗДІЛ 4. Поєднання різних видів мистецтв
30.


Мистецтво навколо нас. Приклади зв’язку різних видів мистецтв з повсякденного життя. Роль художника в цирковій виставі.
1
Створення декоративного панно «Клоун»
Колаж
31.


Ляльковий театр. Оформлення сцени лялькового театру.
1
Створення з картону пласкої рухомої ляльки
(рукавичної ляльки) для розігрування учнями вистави.
Картон фарби
32.


Ляльковий театр. Види ляльок. Поетапність створення рукавичної ляльки
1
Створення
рукавичної ляльки для розігрування учнями вистави.
Пап’є-маше
33.


Вернісаж учнівських робіт
1
Оформлення виставки учнівських робіт

34.


Подорож до музею
1
Відвідування музею або віртуальна подорож.

35.


Підсумковий урок за рік
1




Календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва 5 клас
до підручника Масол Л.М., КалініченкоО.В. ТОВ «СИЦИЯ»
(Орієнтовні скорочення ПЗ – практичне завдання, СПР – самостійна пошукова робота, ХП – художній проект)

№ з/п
Дата
Завдання уроку
К-сть годин
Орієнтовна тематика
Матеріали та
техніка виконання завдання
«Фантастична подорож на Міжгалактичний мистецький фестиваль» (35 годин)
Тема 1. Початок зоряного шляху (8 годин)
1.

Запрошуємо в космічну подорож. Графіка. Види графіки за способом виконання та призначенням. Мистецтво плаката.
1
ПЗ: створення плакату-запршення в космічну подорож.
СПР: створення ескізу марки і конверта до Дня космонавтики.
Фломастери, маркери, кольоровий папір


2.

Силуети зоряної флотилії. Техніка силует. Симетричні і асиметричні зображення предметів.
1
ПЗ: створення композиції «Силуети зоряної флотилії» або «Зорельоти на старті»
СПР: створення силуетного симетричного та асиметричного зображення рослини.
Гуаш, туш або аплікація
3.

Піктограми для космічної експедиції. Піктографія, піктограми. Особливості стилізації зображуваних об’єктів.
1
ПЗ: створення піктограми для космічної експедиції.
СПР: створення піктографічного листа товаришеві.
ХП: виготовлення перепустки на космічний корабель.
Кольорові олівці, фломастери
4.

Портрет посланців землі. Портрет – найпопулярніший жанр образотворчого мистецтва. Види портретів за характером зображення.
1
ПЗ: створення групового портрету екіпажу космічного корабля перед стартом.
СПР: складання архіву сімейних фотографій
ХП: створення колажу газетної сторінки з повідомленням про старт космічної експедиції.
Кольорові олівці
5.

Інтер’єр зорельота. Фронтальне положення інтер’єру. Ракурс. Точка сходження.
1
ПЗ: створення ескізу інтер’єру зорельоту.
СПР: створення ескізу класної кімнати.
ХП: створення ескізу проекту інтер’єру шкільної їдальні.
Кольорові олівці
6.

Зоряне небо в ілюмінаторі. Рівновага в графічній композиції.
1
ПЗ: зображення зоряного неба в ілюмінаторі космічного корабля.
СПР: перегляд ілюстрацій до художніх творів та визначення елементів композицій, що забезпечують рівновагу.

Гуашевий малюнок або гратографія
7.

Я – член екіпажу. Автопортрет
1
ПЗ: створення автопортрету.
СПР: відвідування картинної галереї, зустрічі з митцями.
ХП: створити композицію для шкільної виставки «Груповий портрет екіпажу зорельота» із створених автопортретів.
Комбінована техніка фарби, гелеві ручки або кольорові олівці
8.

«Серце» космічного корабля. Світлотінь. Послідовність зміни тону на поверхні предмету. Особливості техніки штриха
1
ПЗ: створення графічної композиції «Бортовий комп’ютер - «серце» космічного корабля
СПР: аналізування передачі фактури поверхні зображення в репродукціях графічних творів.

Кольорові олівці

Тема 2. Кольорові простори Всесвіту (8 годин)
9.

Колорит планети Марс. Живопис – вид образотворчого мистецтва. Основні різновиди живопису. Колір – основний зображальний і емоційний засіб живопису. Хроматичні, теплі кольори. Пейзаж – найпопулярніший жанр живопису.
1
ПЗ: створення марсіанського пейзажу в теплому колориті.
СПР: створення таблиці відтінків хроматичних кольорів.

Гуаш
10.

Контрасти Сатурна. Контраст. Колірний відтінок. Хроматичні та холодні кольори.
1
ПЗ: створення фантастичної композиції в холодному контрастному колориті «Крижані контрасти Енцаладу» або «Кристали льодяної планети».
СПР: створення таблиці відтінків хроматичних кольорів.
Гуаш
11.

Космічна композиція в сірих кольорах. Ахроматичні кольори. Тон та контраст тону. Особливості техніки гризайль.
1
ПЗ: створення композиції «Світ поза кольором» або «Стрибок крізь чорну дірку»
СПР: з’ясувати, як впливає колір на емоційне сприйняття художнього твору.
ХП: зображення казкового персонажу в техніці гризайль.
Гризайль
12.

Динаміка Всесвіту. Абстрактні твори мистецтва. Динамічна композиція. Контрастний колорит.
1
ПЗ: створення абстрактної композиції в контрастному колориті «Динаміка Всесвіту» або «Контрасти космосу», «Зародження галактики»
СПР: дібрати приклади абстрактних композицій в повсякденному житті.
ХП: створити абстрактну композицію для аксесуарів одягу.
Акварель по-мокрому
13.

Краєвиди фантастичного міста. Фантастичний пейзаж. Лінійна і повітряна перспектива. Роль тла в міському пейзажі.
1
ПЗ: створити композицію «Фантастичне місто» або «Зоряний причал»
СПР: переглянути репродукції картин на яких зображені Черкаси.
Фарби, гельові ручки
14.

Зустріч із зоряним мудрецем. Статична композиція. Техніка лесування.
1
ПЗ: створення живописної композиції «Зустріч із зоряним мудрецем».
СПР: порівняти особливості зображень відомих людей на фото і живописних портретах.
ХП: створення колективної композиції «Рада старійшин галактики».

Акварель
15.

Космічний натюрморт. Натюрморт – жанр живопису. Нюансний колорит.
1
ПЗ: малювання космічного натюрморту у нюансному колориті.
СПР: дібрати предмети, подібні за кольором, та порівняти їх відтінки.
Гуаш
16.

Перевір себе. Узагальнення.
1


Тема 3. Армія зоряних світів (4 години)
17.

Космонавт-першопроходець.  Що таке скульптура. Види скульптури.
1
ПЗ: створення (динамічної або статичної) скульптури космонавта
СПР: дослідити які твори скульптури є в Черкасах.
ХП: розробити в об’ємі ескіз пам’ятника відомій людині.
Пластилін
18.

Скульптури космічних тварин. Художній образ в скульптурі. Засоби художньої виразності у скульптурі: об’єм, фактура.
1
ПЗ: створення скульптури фантастичної тварини.
СПР: спостереження за тваринами та зображення їх у русі.

Пластичні матеріали (пластилін, солоне тісто, паперово-клейова маса…)
19.

Декоративна краса космічних птахів. Види рельєфів. Етапи роботи над рельєфною композицією.
1
ПЗ: створення рельєфу «Танок космічних птахів».
СПР: випробувати різні способи нанесення фактури природніми матеріалами.
Пластичні матеріали (пластилін, солоне тісто, паперово-клейова маса…)
20.

Рельєфи дивовижних рослин. Контррельєф. Етапи роботи над контррельєфною композицією
1
ПЗ: створення контррельєфу «Фантастична рослина», «Чарівна квітка», «Ритми космічних трав»
СПР: знайти різні види рельєфів у архітектурі та скульптурі Черкащини.
ХП: створення колективної композиції для шкільної виставки «Гармонія світів»
Пластилін
Тема 4. Підготовка до свята (5 годин)
21.

Декор інтер’єра зорельотів. Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.
1
ПЗ: створення ескізу
стрічкового зооморфного орнаменту для оформлення інтер’єру зорельоту.
СПР: знайдіть інформацію про поширення зооморфних орнаментів у декоративному мистецтві.
ХП: розробити піктограми для шкільних кабінетів із стилізованими зображеннями предметів, приладдя для навчання.
Витинанка або аплікація
22.

Святковий одяг екіпажу. Особливості національного одягу слов’янських народів. Сітчастий орнамент. Робота модельєрів.
1
ПЗ: створення ескізу святкового одягу для членів космічної експедиції.
СПР: доберіть інформацію про особливості національного одягу Черкащини.
Кольорові олівці
або комбінована техніка
23.

Візитні картки землян. Антропоморфний орнамент
1
ПЗ: створення ескізу візитної карточки для членів космічної експедиції із застосуванням антропоморфного орнаменту.
СПР: знайдіть емблеми організацій із стилізованим зображенням людей.
ХП: створити візитну карточку за допомогою програми Paint.
Аплікація та графічні техніки
24.

Мистецькі подарунки космічним друзям. Види декоративно-ужиткового мистецтва.
1
ПЗ: створення ескізу подарунка (килим, вишивка) або самого подарунка (глечик, тарілка) космічним друзям за мотивами петриківського розпису.
СПР: які візерунки кольори вишивок притаманні рушникам Черкащини.
ХП: організуйте виставку робіт «Подарунки космічним друзям»
Фарби, пластичні матеріали
25.

Декоративне панно «Планета Земля». Декоративний живопис. Панно.
1
ПЗ: створення ескізу декоративного панно «Планета Земля», яким можна було б прикрасити експозицію виставкової зали на міжгалактичній виставці «Досягнення цивілізацій»
СПР: які приміщення прикрашають декоративні панно у Черкасах.
ХП: створіть ескіз декоративного панно для розпису приміщень школи.
Гуаш
Тема 5. Міжгалактичний мистецький фестиваль (годин)
26.

Архітектура космічного міста. Архітектура як вид мистецтва. Особливості техніки паперової пластики.
1
ПЗ: створення фантастичного будиночка.
СПР: дізнатися які пам’ятники архітектури є в Черкасах.
ХП: поєднайте роботи в одну композицію «Архітектура космічного міста».
Паперова пластика
27.

Споруди мегаполісу. Композиція в архітектурі.
1
ПЗ: створення зображення мосту оригінальної конструкції.
СПР: дізнайся який міст у світі найдовший, найширший, найтонший.
ХП: складіть колективну композицію «Космічний мегаполіс». З’єднайте мостами будинки, виготовлені на минулому уроці.
Паперова пластика
28.

Ілюстрації до зоряного літопису. Ілюстрація. Техніки ілюстрацій. Етапи роботи над ілюстрацією
1
ПЗ: створення ілюстрації до зоряного літопису із зображенням козаків.
СПР: порівняйте ілюстрації різних художників створених до одного літературного твору. Зверніть увагу на бачення образів головних героїв.
Гуаш, акварель або витинанка
29.

Симфонія кольорів Всесвіту. Головні виражальні засоби абстрактного живопису.
1
ПЗ: створення абстрактної живописної композиції до музичного твору.
СПР: створіть ескіз абстрактної композиції для інтер’єру концертного залу.
Гуаш, акварель
30.

День цирку на фестивалі. Циркове мистецтво. Професії, костюми циркових акторів. Роль художника в оформленні циркової вистави.
1
ПЗ: створення композиції «Улюблений цирковий номер».
СПР: дізнайтесь історію виникнення цирку в Україні.
ХП: створіть колективну композицію «Свято цирку».
Техніка та матеріали на вибір учнів.
31.

Фінальна святкова вистава. Види театрів. Особливості оздоблення сцени театрів. Роль художника в театрі.
1
ПЗ: створення ескізу театральної сцени з декораціями до фінальної вистави на космічну тематику.
СПР: відвідування театру
Акварель
32.

Кіно про космічну подорож. Види кіномистецтва. Робота художників у кіно.
1
ПЗ: створення ескізів кадрів до улюбленого кінофільму про космічну подорож.
СПР: придумати сценарій фільму за улюбленою книгою.
Графітний олівець.
33.

Повернення на Землю. Особливості побудови багатофігурної композиції. Побутовий жанр.
1
ПЗ: створення багатофігурної святкової композиції
СПР: спостереження за явищами взаємодії мистецтв.

Техніка та матеріали на вибір учнів.
34.

Підсумковий урок за рік. Перевір себе.
1


35.

Подорож до музею.
1






                                                                                                         «ЗАТВЕРДЖУЮ»:
Директор Білоусівськоо НВК
_______________ А.С Гафінчук
«____»_____________2016 р.

Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу з
                                                 образотворчого мистецтва
                                    на  2016/ 2017 н.р.
                                             5 клас
                                                                                                    Учитель  Самараш А.О
Розглянуто на засіданні методичного об’єднання вчителів з предметів
художньо-естетичного циклу.
Протокол № 1  від 30. 08. 2016р.
Керівник кафедри образотворчого та музичного мистецтв, художньої культури, обслуговуючої та технічної праці
 МО суспільно-гуманітарного циклу
       _____________________ А.О.Самараш      
«ПОГОДЖУЮ»:
Заступник директора
 з навчально-виховної роботи ________________В.П.Парада

«__»_________________2016  р.
Зведена таблиця розподілу навчального часу
Семестр
Загальна кількість навчальних
 годин
Кількість годин на тиждень
Кількість тематичних оцінювань
І
16
1
2
II
18
1
2
Усього
34
1
4
За програмою: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з образотворчого мистецтва 5-7 кл. / Програму підготували: Л.Масол, О.Коваленко, Г.Соцька, Г.Кузьменко, Ж.Марчук, О.Константинова,  Л.Паньків, І. Гринчук, Н.Новікова, Н.Овіннікова; – К.: «Мистецтво та освіта» (№№ 1-2 за 2013 рік)
До підручника: С.Железняк, О. Ламонова. Підручник для 5 класу  загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з образотворчого мистецтва . – К.: В-во «Генеза», 2013 р.





Образотворче мистецтво
Мистецтво – особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства.
Визначення мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного,  діяльнісного та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід  виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
·         виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних ідеалів;
·         формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
·         розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
·         стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
·         розвиток художніх здібностей, критичного мислення;
·         формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
·    наступності між початковою, основною і старшою школою;
·    поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;  
·    інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
·    креативності (пріоритет творчої самореалізації);
·    варіативності змісту, методів, технологій;
·    діалогічності, полікультурності.





Характеристика структури програми та особливості організації навчально-виховного процесу
     Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії,  як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже  змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».    
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми  практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 кл.). У  8 – ­9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.  
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на  навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню  в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл.  Отже, головне надзавдання вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва, надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя –  на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо. 

Тематична структура  програми «Образотворче мистецтво»
5 клас. Види образотворчого мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Графіка
Учень знає  і розуміє:
·         види графіки; 
·         засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма);
·         вплив освітлення на виявлення об’єму форми (складові світлотіні);
уміє:
·         обирати формат та різні варіанти розташування елементів композиції;
·         передавати природні форми засобами художньої виразності графіки;
·         створювати образи людей враховуючи масштабність і пропорції;
застосовує: 
·         засоби графіки для створення художніх образів;
різні графічні техніки та матеріали
Живопис
Учень знає і розуміє:
·         види живопису;
·         засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок);
·         особливості  гармонії кольорів;
уміє:
·         передавати плановість засобами живопису;
·         утворювати нові кольори та їхні відтінки;
застосовує :
·         різні техніки живопису;
·         набуті знання  та уміння з кольорознавства у творчій діяльності
Скульптура. 

Декоративно-прикладне мистецтво
Учень знає і розуміє:
·         види скульптури;
·         засоби художньої виразності скульптури (об’єм, форма, фактура);
·         скульптурні техніки та матеріали;
·         закономірності стилізації та композиційні особливості  творів декоративно-прикладного мистецтва;
·         види орнаментів;
уміє:
·         створювати образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів;
·         стилізувати природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій у різних форматах;
·         використовувати символіку кольорів при створенні декоративних композицій;
застосовує :
·         різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і скульптурних композиціях
Взаємодія  образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
Учень знає і розуміє:
·         особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтва;
·         зв'язок образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
 уміє:
·         створювати композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва;
застосовує:
·         відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·         розрізняти види образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, інтерпретувати їх зміст;
·         розуміти взаємодію образотворчого та  декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності у художньо-творчій діяльності;
·         виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виготовляти  сувеніри ( індивідуально, в  колі однолітків, в родині);
·         висловлювати власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в групах;
·         проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у навчально-пізнавальній діяльності

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з образотворчого мистецтва
Рівні навчальних досягнень
Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
І. Початковий
1
Учень (учениця) сприймає та відтворює художні образи на частковому рівні, однозначно їх характеризує, демонструє слабо сформоване художньо-естетичне мислення, елементарні навички та уміння у творчій художній діяльності
2
Учень (учениця) володіє незначною частиною тематичного матеріалу, має слабо сформований рівень сприйняття художніх образів, виявляє певні творчі вміння та навички у практичній діяльності, володіє незначною частиною термінологічного мінімуму; словниковий запас в основному дозволяє викласти думку
3
Учень (учениця) здатний сприймати та відтворювати окремі фрагменти художніх образів з конкретним образно-художнім змістом, знає незначну частину тематичного матеріалу, послуговуючись обмеженим термінологічним та словниковим запасом
ІІ. Середній
4
Учень (учениця) може відтворювати художні образи на репродуктивному рівні, в основному розуміє образну сферу художнього твору; застосування знань та термінологічного запасу на практиці задовільне
5
Учень (учениця) володіє навичками й уміннями, які дають змогу проаналізувати чи відтворити окремі художні образи, котрі мають художньо конкретну словесну понятійну основу, але не завжди вміє сприймати і відтворювати художні образи, які вимагають абстрактного художньо-мистецького мислення; виявляє задовільне знання спеціальної художньої термінології; словниковий запас небагатий
6
Учень (учениця) не завжди вміє сприймати та репродукувати візуальні образи, має достатньо сформоване художнє мислення, не завжди послідовно та логічно характеризує окремі художні явища, його розповідь потребує уточнень і додаткових запитань; виявляє знання і розуміння основних тематичних положень, але не завжди вміє самостійно зробити аналіз художнього твору, порівняння, висновки щодо сприймання творів образотворчого мистецтва
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) може відтворити різні візуальні образи, проте робить непереконливі висновки, не завжди послідовно викладає свої думки, допускає мовленнєві та термінологічні помилки; знає найважливіший тематичний художній матеріал, але знання не достатньо стійкі; спостерігаються помітні позитивні зміни у творчій художній діяльності учня
8
Учень (учениця) вміє сприймати і репродукувати візуальні образи певного рівня, досить повно аналізує художньо-образний зміст твору, але має стандартне мислення, йому бракує власних висновків, асоціацій, узагальнень; не завжди вміє поєднувати художні образи та життєві явища; на достатньому рівні володіє спеціальною художньою термінологією при аналізуванні художніх творів у процесі їх сприймання та інтерпретації
9
Учень (учениця) виявляє достатнє засвоєння тематичного художнього матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної художньої термінології, які потребують допомоги вчителя, трапляються поодинокі недоліки у відтворенні художнього образу і художньо-образному оформленні своїх роздумів щодо оцінки творів образотворчого мистецтва; не завжди самостійно систематизує та узагальнює художній матеріал
ІV. Високий
10
Учень (учениця) має міцні знання програмового матеріалу, але, аналізуючи художні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях та використанні спеціальної художньої термінології, не завжди обгрунтовано може довести свою точку зору на художні явища в процесі їх сприймання, не завжди вміє відтворити окремі фрагменти художніх образів. Вказані неточності може виправляти самостійно
11
Учень (учениця) володіє тематичним художнім матеріалом у межах програми, вміє використовувати набуті знання, уміння і здібності у нових художньо-творчих завданнях, виявляє знання спеціальної художньої термінології, їх усвідомлення та міцність, уміння систематизувати, узагальнювати, аналізувати твори візуального (образотворчого) мистецтва, асоціювати їх з творами інших мистецтв та життєвими явищами, застосовувати набуті знання в образотворчій діяльності
12
Учень (учениця) має міцні, ґрунтовні знання тематичного художнього матеріалу (жанри, митці, твори образотворчого мистецтва) у межах програми, здатний систематизувати, узагальнювати, свідомо сприймати та відтворювати візуальні образи, широко застосовувати асоціативні зв'язки між творами образотворчого мистецтва, творами інших мистецтв та життєвими явищами. Учень (учениця) свідомо послуговується мовою візуального мистецтва у роздумах, висновках та узагальненнях щодо сприймання художніх образів, має достатньо високий рівень художньо-мистецького мислення у розвитку світопізнання і світовідчуття; самостійно використовує набуті художні вміння, навички та власні здібності в художній діяльності



Календарно - тематичне планування
з образотворчого мистецтва для 5 класу
(35 год. на рік, 1 год. в тиждень)
                                     I семестр ( 16 годин)

Тема уроку
Орієнтовний зміст
Творча майстерня
Художні техніки та матеріали
Дата
Примітки

Вступ. Що таке мистецтво
1
Види образотворчого мистецтва
   Види мистецтва та їх специфіка. Просторові, часові, просторово-часові (синтетичні) види мистецтв.
Види образотворчого мистецтва. Вимоги до створення декоративної композиції.
Створи декоративну композицію «Палітра мистецтв»
Фломастери, маркери; білий
та кольоровий папір; ножиці,
клей.


2
З чого починається картина. Формат
    Формат: вертикальний , та горизонтальний. Композиційні  акономірності та прийоми.    
Створи композицію «Світ моїх вражень»
Акварель, гуаш, папір, пензлі, перо; гелева ручка


3
Як скомпонувати малюнок в обраному форматі
    Розташування на аркуші паперу. Верхня та нижня площина. Симетричне й асиметричне зображення. Встановлення композиційної рівноваги. Рівновага світлих і темних плям у композиції.     
Склади декілька варіантів розташування геометричних фігур: 1.Рівновага;
2.Контраст;
3.Динаміка.
Кольоровий
папір, акварель, пензлі, ножиці, клей.



Розділ 1. Графіка
4
Ботанічні замальовки
  Графіка; її різновиди за способом виконання та за призначенням. Композиція. Різновиди композиції, її властивості та засоби. (натура. Природа) матеріали та інструменти

Створи графічну композицію(за вибором учня)
засобами графіки
«Добра та зла рослини»
Кольорові олівці або фломастери; папір, туш.


5
Графіка. Види графіки. Графічні техніки
  Визначення видів графіки. Монотипія. Різновиди монотипії. Вимоги до створення графічної композиції.

Створи композицію у техниці «Монотипія» або «Акватипія»:
1. Захід сонця,
2. Зимовий ліс.
Графітні або кольорові олівці;
білий або тонований папір,  акварельні фарби..


6
Лінія та силует у рисунку
  Силует. Роль контрасту, контуру, плями у створенні виразного силуету. Різновиди силуетів за технікою виконання. Сюжети силуетних композицій. Симетричне й асиметричне зображення.
  Доцільне використання художньо-педагогічних технологій.
Намалюй силуетну композицію (за вибором учня):
1.Рибка в акваріумі;
2.Пейзаж;
3.Портрет.

Папір і гуаш; акварель, пензлі; фломастери.


7
Прийоми композиції
 Пропорції постаті людини. Порівняння розмірів і пропорцій людей на прикладі мистецьких творів. Статика, динаміка. Шум, радість, сум, спокій, рух у композиції коміксу. Композиція кадру.
Намалюй історію у вигляді коміксу (за вибором учня):
1. Мій настрій;
2. Радість.

Кольорові олівці; папір,  акварель, гуаш.


8
Що таке конструкція і пропорції
 Каркас і конструкція.    Асоціативно-образна форма. Форма і загальні пропорції (єдність та співвідношення частин з цілим).

Намалюй вази:
1. Різні за формою та подібні за пропорціями;.
2. Подібні за формою, але різні за пропорціями.

Кольорові олівці; папір,
акварель, гуаш.


9
Світлотінь
 Світлотінь та її градації у тональному рисунку. Способи штрихування. Напрями штрихування. Сприйняття художніх творів, де об’ємні геометричні тіла є центром композиції.

Намалюй натюрморт з предметів близьких за формою до геометричних тіл.
  Передай за допомогою штрихів об’єм предметів.
Олівці, вугілля,
папір.


10
Знайомство з перспективою, рисування куба і предметів прямокутної форми
 Лінійна перспектива (як засіб виявлення об’ємної форми) у зображенні предметів. Лінія і штрих у передачі простору.

Намалюй куб (книгу) у кутовому положенні, стосовно лінії горизонту.
Олівці, вугілля,
папір.


11
Рисування предметів циліндричної форми, подібних до кулі, та складної форми
 Натюрморт. Роль композиції і колориту у створенні натюрморту. Композиційна рівновага у натюрморті. Нюанс, контраст.
 Сприйняття художніх творів, де куля є центром композиції.

Намалюй натюрморт (за вибором учня):
1. «Соковиті яблука»;
2. «Яблуко на гільці»
Кольорові олівці, вугілля,
воскова крейда,
папір.


12
Ілюстрація
 Сюжетна композиція. Ілюстрація. образна інтерпретація казкового, літературного герою.


Намалюй ілюстрацію до улюбленого твору (за вибором учня).
Акварельні, гуашеві фарби;
пензлі різної товщини, папір.


13
Із чого складається книга
 Книжкова графіка. Основні елементи книжки: обкладинка, титул, фронти спис, ілюстрації. заставки, кінцівки. Композиційні особливості в книжковій графіці.

Колективна робота. Створи книжку-розгортку «12 місяців».
Акварельні, гуашеві фарби;
пензлі різної товщини, папір.


14
Художній шрифт
 Композиція у графіці. Шрифтова композиція (буква, слово); буквиця, монограма, декор, літери, буква-образ, слово-образ, асоціативність, характер написання шрифтів.
 Доцільне використання художньо-педагогічних технологій.
Створи шрифтову композицію:
1. Буквиця;
2. Ініціал у вигляді монограми;
3. Буква-образ.

Акварельні, гуашеві фарби;
пензлі різної товщини, папір,
кольорові олівці.


15
Ужиткова графіка
  Прикладна графіка (плакат, листівки – привітання, запрошення, марки, піктограми, афіши, рекламні оголошення). художні прийомі зображення, змістові акценти, символіка, візуальна комунікація.   
 Доцільне використання художньо-педагогічних технологій.
Намалюй новорічну або Різдвяну листівку.
Акварельні, гуашеві фарби;
пензлі різної товщини, папір,
кольорові олівці.


16
Узагальнюючий урок із теми «Графіка»

 Систематизація знань учнів із теми «Графіка». Вікторина. Робота в групах.
Створення тематичного натюрморту «Зимові квіти»











Вчитель       _______________________________________ А.О.Самараш

































Календарно - тематичне планування
з образотворчого мистецтва для 5 класу
(35 год. на рік, 1 год. в тиждень)
                                         II семестр ( 19 годин)


Тема уроку

Орієнтовний зміст

Творча майстерня

Художні техніки та матеріали
Дата
Примітки

Розділ 2.  Живопис
17
Види живопису
Види та жанри живопису. Живописні техніки.

Створити імітацію мозаїчного панно
Папір,фарби,пензлі,олівець графітовий, гумка, штампи з картоплі (заготовлені вдома)


18
Колірний спектр
Поняття «колірний спектр» та термінів: «хрома­тичні та ахроматичні кольори», «додаткові ко­льори», «теплі та холодні гами кольорів»
Натюрмотр у теплій або холодній гамі кольорів
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі


19
Колорит
«Колорит», «ло­кальний колір», «насиченість кольорів», «спів­відношення за кольором та розміром кольорових плям», техніка гризайль - живопис відтін­ками одного кольору.
Композиція – спогад у теплому або холодному колориті
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі


20
Вплив світла на колір. Малювання квітів


Замальовка з натури квітки увазі чи кімнатної квітки в горщику
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі


21
Повітряна перспектива. Настрій.
Лінійно- конструктивна перспектива. Кольорово- повітряна перспектива
Замальовка з натури квітки або гілочки на тлі вікна  у техніці «по-мокрому»
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі



Розділ 3. Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво
22
Що таке скульптура. Види скульптури
Види скульптури - кругла, рельєф (барельєф, го­рельєф, контррельєф), мала пластика, стан­кова та монументальна скульптура
Ліплення виразного образу тварини
Глина, пластилін, дріт, ножиці, паперопластика.


23
Засоби художньої виразнос­ті в скульптурі
Об’єм - го­ловний засіб художньої виразності в скульптурі,  вплив кольору та фактури матеріалу на твір образотворчого мистецтва
Створити рельєфну композицію із солоного тіста
Глина, солоне тісто, пластилін.


24
Види декоративно-ужитко­вого мистецтва
Види декоративно-ужиткового мистецтва
Створити ескіз-проект предмета побуту – рамку для фото або малюнка.
Альбом, графічний олівець,фломастери, клей, ножиці


25
Орнаментальна
композиція
Мова знаків і символів у декоративно-прикладному мистецтві
Створення орнаменту для закладки
Фарби(гуаш або акварель, кольорові олівці, фломастери


26
Українські писанки
Символіка в декоративно- ужитковому мистецтві. Символи на писанках.
Ескіз великодньої писанки (техніка на вибір учня)
Фарби(гуаш або акварель),графітові олівці, шило або товста голка, пензлі, папір, ножиці,клей.


27
Символіка українського орнаменту
Види орнаментів. Символіка.
Створити своє дерево життя з елементами народної традиції
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі


28
Як стилізувати природні форми
Стилізація природних форм.
Створити стилізоване зображення «Реальна модель у природі»
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі


29
Народні промисли
Етнографічні центри українського народного мистецтва
Ескіз розпису в колі та смузі в стилі опішнянського розпису
Гуаш,акварель


30
Петриківський розпис
Техніки петриківського розпису, удосконалювати навички ком­позиційного вирішення твору
Декоративний розпис у петриківському стилі
Гуаш,акварель



Розділ 4. Поєднання різних видів мистецтв
31
Мистецтво навколо нас
Об’єкти образотворчого мистецтва в по¬всякденному житті
Декоративне панно «Клоун»
Солоне тісто, акрилові фарби, пензлі, стрижень, ніж, білі та помаранчеві нитки, клей


32
Ляльковий театр
Історія виник¬нення театру та різні типи ляльок: тростя¬ні, тіньові, маріонетки, рукавичні.
Створення рукавичної ляльки
Солоне тісто, акрилові фарби, пензлі, стрижень, ніж.



33
Узагальнюючий урок із теми «Скульптура і ДПМ»
 Систематизація знань учнів із теми «Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво». Вікторина. Робота в групах.



34-35
Теми на творчий вибір вчителя.
Мистецький фестиваль або виставкові композиції учнів.




Вчитель _________________ А.О.Самараш


                                                                                                          «ЗАТВЕРДЖУЮ»:
Директор Білоусівськоо НВК
_______________ А.С.Гафінчук
«____»_____________2019 р.

Календарно-тематичне планування
навчального матеріалу з
                                                 образотворчого мистецтва
                                    на  2018/ 2019 н.р.
                                             5 клас
                                                                                                    Учитель  А.О.Самараш
Розглянуто на засіданні методичного об’єднання вчителів з предметів
художньо-естетичного циклу.
Протокол № 3  від 10. 01. 2019р.
Керівник кафедри образотворчого та музичного мистецтв, художньої культури, обслуговуючої та технічної праці
 МО суспільно-гуманітарного циклу
       _____________________ А.О.Самараш     
«ПОГОДЖУЮ»:
Заступник директора
 з навчально-виховної роботи ________________В.П.Парада

«__»_________________2019 р.
Зведена таблиця розподілу навчального часу
Семестр
Загальна кількість навчальних
 годин
Кількість годин на тиждень
Кількість тематичних оцінювань
І
15
1
2
II
19
1
2
Усього
34
1
4
За програмою: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з образотворчого мистецтва 5-7 кл. / Програму підготували: Л.Масол, О.Коваленко, Г.Соцька, Г.Кузьменко, Ж.Марчук, О.Константинова,  Л.Паньків, І. Гринчук, Н.Новікова, Н.Овіннікова; – К.: «Мистецтво та освіта» (№№ 1-2 за 2013 рік)
До підручника: С.Железняк, О. Ламонова. Підручник для 5 класу  загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з образотворчого мистецтва . – К.: В-во «Генеза», 2013 р.





Образотворче мистецтво
Мистецтво – особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства.
Визначення мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного,  діяльнісного та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід  виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
·         виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних ідеалів;
·         формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
·         розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
·         стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
·         розвиток художніх здібностей, критичного мислення;
·         формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
·    наступності між початковою, основною і старшою школою;
·    поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;  
·    інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
·    креативності (пріоритет творчої самореалізації);
·    варіативності змісту, методів, технологій;
·    діалогічності, полікультурності.





Характеристика структури програми та особливості організації навчально-виховного процесу
     Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії,  як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже  змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».    
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми  практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 кл.). У  8 – ­9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.  
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на  навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню  в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл.  Отже, головне надзавдання вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва, надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя –  на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо. 

Тематична структура  програми «Образотворче мистецтво»
5 клас. Види образотворчого мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Графіка
Учень знає  і розуміє:
·         види графіки; 
·         засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма);
·         вплив освітлення на виявлення об’єму форми (складові світлотіні);
уміє:
·         обирати формат та різні варіанти розташування елементів композиції;
·         передавати природні форми засобами художньої виразності графіки;
·         створювати образи людей враховуючи масштабність і пропорції;
застосовує: 
·         засоби графіки для створення художніх образів;
різні графічні техніки та матеріали
Живопис
Учень знає і розуміє:
·         види живопису;
·         засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок);
·         особливості  гармонії кольорів;
уміє:
·         передавати плановість засобами живопису;
·         утворювати нові кольори та їхні відтінки;
застосовує :
·         різні техніки живопису;
·         набуті знання  та уміння з кольорознавства у творчій діяльності
Скульптура. 

Декоративно-прикладне мистецтво
Учень знає і розуміє:
·         види скульптури;
·         засоби художньої виразності скульптури (об’єм, форма, фактура);
·         скульптурні техніки та матеріали;
·         закономірності стилізації та композиційні особливості  творів декоративно-прикладного мистецтва;
·         види орнаментів;
уміє:
·         створювати образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів;
·         стилізувати природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій у різних форматах;
·         використовувати символіку кольорів при створенні декоративних композицій;
застосовує :
·         різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і скульптурних композиціях
Взаємодія  образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
Учень знає і розуміє:
·         особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтва;
·         зв'язок образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
 уміє:
·         створювати композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва;
застосовує:
·         відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·         розрізняти види образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, інтерпретувати їх зміст;
·         розуміти взаємодію образотворчого та  декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності у художньо-творчій діяльності;
·         виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виготовляти  сувеніри ( індивідуально, в  колі однолітків, в родині);
·         висловлювати власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в групах;
·         проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у навчально-пізнавальній діяльності

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з образотворчого мистецтва
Рівні навчальних досягнень
Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
І. Початковий
1
Учень (учениця) сприймає та відтворює художні образи на частковому рівні, однозначно їх характеризує, демонструє слабо сформоване художньо-естетичне мислення, елементарні навички та уміння у творчій художній діяльності
2
Учень (учениця) володіє незначною частиною тематичного матеріалу, має слабо сформований рівень сприйняття художніх образів, виявляє певні творчі вміння та навички у практичній діяльності, володіє незначною частиною термінологічного мінімуму; словниковий запас в основному дозволяє викласти думку
3
Учень (учениця) здатний сприймати та відтворювати окремі фрагменти художніх образів з конкретним образно-художнім змістом, знає незначну частину тематичного матеріалу, послуговуючись обмеженим термінологічним та словниковим запасом
ІІ. Середній
4
Учень (учениця) може відтворювати художні образи на репродуктивному рівні, в основному розуміє образну сферу художнього твору; застосування знань та термінологічного запасу на практиці задовільне
5
Учень (учениця) володіє навичками й уміннями, які дають змогу проаналізувати чи відтворити окремі художні образи, котрі мають художньо конкретну словесну понятійну основу, але не завжди вміє сприймати і відтворювати художні образи, які вимагають абстрактного художньо-мистецького мислення; виявляє задовільне знання спеціальної художньої термінології; словниковий запас небагатий
6
Учень (учениця) не завжди вміє сприймати та репродукувати візуальні образи, має достатньо сформоване художнє мислення, не завжди послідовно та логічно характеризує окремі художні явища, його розповідь потребує уточнень і додаткових запитань; виявляє знання і розуміння основних тематичних положень, але не завжди вміє самостійно зробити аналіз художнього твору, порівняння, висновки щодо сприймання творів образотворчого мистецтва
ІІІ. Достатній
7
Учень (учениця) може відтворити різні візуальні образи, проте робить непереконливі висновки, не завжди послідовно викладає свої думки, допускає мовленнєві та термінологічні помилки; знає найважливіший тематичний художній матеріал, але знання не достатньо стійкі; спостерігаються помітні позитивні зміни у творчій художній діяльності учня
8
Учень (учениця) вміє сприймати і репродукувати візуальні образи певного рівня, досить повно аналізує художньо-образний зміст твору, але має стандартне мислення, йому бракує власних висновків, асоціацій, узагальнень; не завжди вміє поєднувати художні образи та життєві явища; на достатньому рівні володіє спеціальною художньою термінологією при аналізуванні художніх творів у процесі їх сприймання та інтерпретації
9
Учень (учениця) виявляє достатнє засвоєння тематичного художнього матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної художньої термінології, які потребують допомоги вчителя, трапляються поодинокі недоліки у відтворенні художнього образу і художньо-образному оформленні своїх роздумів щодо оцінки творів образотворчого мистецтва; не завжди самостійно систематизує та узагальнює художній матеріал
ІV. Високий
10
Учень (учениця) має міцні знання програмового матеріалу, але, аналізуючи художні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях та використанні спеціальної художньої термінології, не завжди обгрунтовано може довести свою точку зору на художні явища в процесі їх сприймання, не завжди вміє відтворити окремі фрагменти художніх образів. Вказані неточності може виправляти самостійно
11
Учень (учениця) володіє тематичним художнім матеріалом у межах програми, вміє використовувати набуті знання, уміння і здібності у нових художньо-творчих завданнях, виявляє знання спеціальної художньої термінології, їх усвідомлення та міцність, уміння систематизувати, узагальнювати, аналізувати твори візуального (образотворчого) мистецтва, асоціювати їх з творами інших мистецтв та життєвими явищами, застосовувати набуті знання в образотворчій діяльності
12
Учень (учениця) має міцні, ґрунтовні знання тематичного художнього матеріалу (жанри, митці, твори образотворчого мистецтва) у межах програми, здатний систематизувати, узагальнювати, свідомо сприймати та відтворювати візуальні образи, широко застосовувати асоціативні зв'язки між творами образотворчого мистецтва, творами інших мистецтв та життєвими явищами. Учень (учениця) свідомо послуговується мовою візуального мистецтва у роздумах, висновках та узагальненнях щодо сприймання художніх образів, має достатньо високий рівень художньо-мистецького мислення у розвитку світопізнання і світовідчуття; самостійно використовує набуті художні вміння, навички та власні здібності в художній діяльності




Календарно - тематичне планування
з образотворчого мистецтва для 5 класу
(35 год. на рік, 1 год. в тиждень)
                                         II семестр ( 19 годин)


Тема уроку

Орієнтовний зміст

Творча майстерня

Художні техніки та матеріали
Дата
Примітки

Розділ 2.  Живопис
17
Види живопису
Види та жанри живопису. Живописні техніки.

Створити імітацію мозаїчного панно
Папір,фарби,пензлі,олівець графітовий, гумка, штампи з картоплі (заготовлені вдома)
15.01

18
Колірний спектр
Поняття «колірний спектр» та термінів: «хрома­тичні та ахроматичні кольори», «додаткові ко­льори», «теплі та холодні гами кольорів»
Натюрмотр у теплій або холодній гамі кольорів
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі
22.01

19
Колорит
«Колорит», «ло­кальний колір», «насиченість кольорів», «спів­відношення за кольором та розміром кольорових плям», техніка гризайль - живопис відтін­ками одного кольору.
Композиція – спогад у теплому або холодному колориті
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі
29.01

20
Вплив світла на колір. Малювання квітів


Замальовка з натури квітки увазі чи кімнатної квітки в горщику
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі
05.02

21
Повітряна перспектива. Настрій.
Лінійно- конструктивна перспектива. Кольорово- повітряна перспектива
Замальовка з натури квітки або гілочки на тлі вікна  у техніці «по-мокрому»
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі
12.02


Розділ 3. Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво
22
Що таке скульптура. Види скульптури
Види скульптури - кругла, рельєф (барельєф, го­рельєф, контррельєф), мала пластика, стан­кова та монументальна скульптура
Ліплення виразного образу тварини
Глина, пластилін, дріт, ножиці, паперопластика.
19.02

23
Засоби художньої виразнос­ті в скульптурі
Об’єм - го­ловний засіб художньої виразності в скульптурі,  вплив кольору та фактури матеріалу на твір образотворчого мистецтва
Створити рельєфну композицію із солоного тіста
Глина, солоне тісто, пластилін.
26.02

24
Види декоративно-ужитко­вого мистецтва
Види декоративно-ужиткового мистецтва
Створити ескіз-проект предмета побуту – рамку для фото або малюнка.
Альбом, графічний олівець,фломастери, клей, ножиці
05.03

25
Орнаментальна
композиція
Мова знаків і символів у декоративно-прикладному мистецтві
Створення орнаменту для закладки
Фарби(гуаш або акварель, кольорові олівці, фломастери
12.03

26
Українські писанки
Символіка в декоративно- ужитковому мистецтві. Символи на писанках.
Ескіз великодньої писанки (техніка на вибір учня)
Фарби(гуаш або акварель),графітові олівці, шило або товста голка, пензлі, папір, ножиці,клей.
19.03

27
Символіка українського орнаменту
Види орнаментів. Символіка.
Створити своє дерево життя з елементами народної традиції
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі
02.04

28
Як стилізувати природні форми
Стилізація природних форм.
Створити стилізоване зображення «Реальна модель у природі»
Аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі
09.04

29
Народні промисли
Етнографічні центри українського народного мистецтва
Ескіз розпису в колі та смузі в стилі опішнянського розпису
Гуаш,акварель
16.04

30
Петрикі-вський розпис
Техніки петриківського розпису, удосконалювати навички ком­позиційного вирішення твору
Декоративний розпис у петриківському стилі
Гуаш,акварель
23.04

31
Петрикі-вський розпис
Техніки петриківського розпису, удосконалювати навички ком­позиційного вирішення твору
Декоративний розпис у петриківському стилі
Гуаш,акварель
30.04


Розділ 4. Поєднання різних видів мистецтв
32
Мистецтво навколо нас
Об’єкти образотворчого мистецтва в по¬всякденному житті
Декоративне панно «Клоун»
Солоне тісто, акрилові фарби, пензлі, стрижень, ніж, білі та помаранчеві нитки, клей
07.05

33
Ляльковий театр
Історія виник¬нення театру та різні типи ляльок: тростя¬ні, тіньові, маріонетки, рукавичні.
Створення рукавичної ляльки
Солоне тісто, акрилові фарби, пензлі, стрижень, ніж.

14.05

34
Узагальнюючий урок із теми «Скульптура і ДПМ»
 Систематизація знань учнів із теми «Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво». Вікторина. Робота в групах.

21.05

35
Мистецький фестиваль
Мистецький фестиваль або виставкові композиції учнів.
28.05


Вчитель _________________ А.О.Самараш

Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків образотворчого мистецтва у 5  класі



Тема уроку
Дата

Примітка

1.  
Види та мова мистецтва. Графіка. «Неіснуюча тварина»
04.09

2.   
ДПМ. Аплікація « Килим»
11.09

3.   
Скульптура. Пласна композиція «Овочі і фрукти»
18.09

4.   
Відтворення форми та об’єму в роб. « Натюрморт з двох предметів».
25.09

5.   
Архітектура. Аплікація «Моя вулиця»
02.10

6.   
Графіка. Засобі виразності. Дерева за уявою.
09.10

7.   
Живопис. Техніка «по-сухому», « по -вологому». Мал. «Дерево серед степу.» Тематичне оцінювання
16.10

8.   
Живопис. Плановість в пейзажі « Осінній парк»
23.10

9
ДПМ. Петриківський розпис Узагальнюючий урок.
06.11

10. 
Графіка. Природні форми.  Мал. «Листя дерев»
13.11

11. 
Прикладна графіка. Симетрія. Стилізація. Емблема.
20.11

12. 
Дизайн. Контраст. Мал. «Сучасний вітраж.»
27.11

13. 
ДПМ. Ритм. Стилізація. Витинанка в смужці.
04.12

14. 
ДПМ. Стилізація природних форм. «Український  рушник»
11.12

15.  
 Узагальнюючий урок . Тематичне оцінювання

18.12

















5 клас     ІІ семестр

Тема уроку
Дата

Примітка

16. 
Дизайн. Мал. «Карнавальний костюм.» Робота з папером.
15.01

17.  
Образ Людини в мистецтві. Людина в русі.
22.01

18.  
Скульптура. Пропорції. людського тіла.
29.01

19.  
Скульптура. Фактура. «Шматок льоду.»
05.02

20.  
Скульптура. Будова тварини. « Мій чотириногий друг.»
12.02

21.  
Живопис. Фактура. Зображення тварини.
19.02

22.  
Лінійна перспектива. Мал. «Дитячі зимові забави.»
26.02

23.  
Повітряна перспектива. Мал. «Дитячі зимові забави.» (завер.)
Узагальнення вивченого
05.03

24.  
Графіка. Обличчя. Мал. « Портрет матусі.»
12.03

25. 
Лінійна перспектива.  Багатофігурна композиція. Мал. «Танок.» Тематичне оцінювання
19.03

26.  
Повітряна перспектива. .Мал. «Танок.» (завер.)
02.04

27.  
ДПМ. Писанкарство. Ескіз писанки.
09.04

28.  
Театр. Ескіз театральної маски.
16.04

29.  
Кіно. Мал. « Мій улюбленій кіногерой.»
23.04

30.  
Синтетичні види мистецтва. Цирк. Афіша.
30.04

31.  
Часові види мистецтва. Література. Ілюстрація. Завершення в кольорі.
07.05

32.  
Архітектура . Мал. «Будинок моєї мрії» Зв'язок музики та обр. Мист. « Малюємо музику.»
14.05

33
Зв’язок форми та декору. «Тварина в обрамлені тварин.»

        21.05

 34.
Узагальнюючий урок. Тематичне оцінювання
        28.05




Комментарии