МIНIСТЕРСТВО
ОСВIТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
МИСТЕЦТВО
5– 9 класи
Навчальна
програма
для
загальноосвітніх навчальних закладів[1]
Укладачі програми (2012 рік):
Людмила Масол, провідний науковий співробітник
лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання Національної
академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук (керівник
групи);
Оксана Коваленко, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти
і науки України;
Галина Сотська, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту
педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук
України, доктор педагогічних наук; старший науковий співробітник;
Галина Кузьменко, старший викладач
кафедри образотворчого мистецтва і дизайну Інституту мистецтв Київського
університету імені Бориса Грінченка, кандидат
педагогічних наук;
Жанна Марчук, учитель
образотворчого мистецтва гімназії № 290 м. Києва, заслужений учитель України,
учитель-методист;
Олена Константинова, учитель
образотворчого мистецтва спеціалізованої школи з поглибленим вивченням
англійської мови № 16 м. Києва, вчитель-методист;
Людмила Паньків, доцент кафедри
фортепіанного виконавства і художньої культури Інституту мистецтв Національного
педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук;
Ірина Гринчук, доцент кафедри
інструментального виконавства Тернопільського національного університету ім.
Володимира Гнатюка, кандидат педагогічних наук;
Надія Новикова, вчитель музичного
мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 4 м. Бучі, Київська область,
заслужений учитель України, кандидат педагогічних наук;
Наталія Овіннікова, вчитель музичного
мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 119 м. Києва, учитель-методист.
Робоча група з
оновлення програми:
Олена Гайдамака, старший науковий
співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат педагогічних
наук;
Наталія Лємешева, методист
образотворчого мистецтва лабораторії виховної роботи лабораторії КНЗ
«Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників
Черкаської обласної ради», Черкаська обл.;
Тетяна Абрамян, учитель музичного
мистецтва Торецькоi загальноосвітньої школи I–III ст. № 10 Торецькоi міської
ради, Донецька обл., учитель-методист;
Оксана Гусєва, викладач
образотворчого мистецтва Педагогічного коледжу ім. А. Ю. Кримського
м. Володимир – Волинського, Волинська обл.;
Олена Коваль, учитель образотворчого
мистецтва комунального закладу «Загальноосвітній навчальний заклад
І ступеня – гімназія № 39» Кам’янської міської ради, Дніпропетровська обл., учитель-методист;
І ступеня – гімназія № 39» Кам’янської міської ради, Дніпропетровська обл., учитель-методист;
Микола Скиба, експерт з питань
освіти Українського інститут майбутнього, м. Київ;
Тетяна Шлєєнкова, учитель
образотворчого мистецтва комунального закладу «Навчально-виховне об'єднання
«Загальноосвітня школа I–III ступенів № 24 – центр дитячої та юнацької
творчості «Оберіг» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»,
Кіровоградська обл., заслужений учитель України.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мистецтво —
особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який
передає красу навколишнього та внутрішнього світу людини через осмислення
фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність»,
«довершеність» та ін. Особливості опанування мистецтвом в школі пов’язані з
його багатогранним впливом на свідомість
і підсвідомість людини, її емоційно-чуттєву сферу, мислення й потреби. Мистецтво сприяє
художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати
участь у різних формах культурного життя суспільства. Таким чином, здійснюється
виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток
комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі
опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування
потреби у творчому самовираженні та
естетичному самовдосконаленні.
Навчання
в основній школі спрямовується на досягнення мети базової загальної середньої
освіти, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні
їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних
орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей,
дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та
самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник
основної школи є патріотом України, поважає її історію, культуру і культуру
інших народів, вільно володіє державною (і рідною, у разі відмінності) мовою,
спілкується щонайменше однією іноземною мовою, має бажання і здатність до
самоосвіти, активний і відповідальний у громадському й особистому житті,
підприємливий і ініціативний, має уявлення про світобудову, береже природу,
безпечно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового
способу життя.
Мета базової загальної середньої
освіти досягається шляхом реалізації таких завдань
загальної мистецької освіти:
●
виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва
та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних потреб;
●
формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку
і взаємодію мистецтв;
●
розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання
творів мистецтва й художніх явищ;
●
стимулювання здатності учнів до художньо-творчого
самовираження, до діалогу;
●
розвиток художніх здібностей, креативного мислення;
●
формування потреби в естетизації середовища та готовності до
участі в соціокультурному житті.
Загальна мистецька освіта
ґрунтується на принципах:
●
наступності між початковою, основною і старшою школою;
●
поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого
аспектів змісту освіти;
●
інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання
учнів;
●
креативності (пріоритет творчої самореалізації);
●
варіативності змісту, методів, технологій;
●
діалогічності, полікультурності.
Опанування учнями мистецтва в
основній школі ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно
зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів. Компетентнісний
підхід сприяє формуванню предметних, міжпредметних і ключових компетентностей. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує
розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та
ін.), творчого потенціалу. Діяльнісний
підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх
у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний
підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках
освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків із предметами інших освітніх галузей,
інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Предметна мистецька компетентність (музична, образотворча, хореографічна,
театральна, екранна) — це здатність до
пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва. Вона формується у процесі опанування
учнями системи знань та уявлень у сфері певного виду мистецтва (знаннєвий
компонент), набуття ними художньо-творчого досвіду з мистецтва (діяльнісний
компонент), виховання ціннісних орієнтацій щодо мистецтва та мистецької
діяльності (ціннісний компонент).
Під час опанування учнями різних
видів мистецтва формуються міжпредметні
естетичні компетентності — здатність учня орієнтуватися в естетичних нормах різних сфер
соціуму відповідно до сформованих естетичних ідеалів і цінностей, системи
інтегрованих мистецьких знань і досвіду.
Предметні
мистецькі та міжпредметні естетичні компетентності виявляються у здатності
особистості використовувати набутий досвід мистецької діяльності у навчальних і життєвих ситуаціях, зокрема під час
практичної, пізнавальної й
творчої діяльності, сприймання, аналізу, інтерпретації творів мистецтва, участі
у різних мистецьких заходах; у висловлюваннях, судженнях щодо ціннісного
ставлення та щодо усвідомлення соціального, культурного, особистісного значення
мистецтва; у критичній оцінці на основі естетичних засад та аргументації своєї
позиції щодо творів мистецтва, довкілля, медіа й інтернет-ресурсів;
у продукуванні креативних ідей та пропонуванні способів їхньої реалізації; в умінні трансформувати
мистецькі знання у досвід діяльності виконання практичних і творчих завдань, естетизації
середовища та корекції власного емоційного стану, задоволення власних творчих
потреб тощо.
Мистецтво відіграє важливу роль у
формуванні ключових компетентностей, зокрема:
Таблиця
Ключова
компетентність
|
Компоненти
|
1. Спілкування державною (і рідною, у разі відмінності) мовою
|
Уміння: висловлювати свої почуття та
переживання від сприймання творів мистецтва; брати участь у дискусіях,
обговореннях на теми мистецтва, чітко формулювати судження щодо мистецтва й мистецьких явищ; ділитися своїми
творчими ідеями, почуттями, коментувати й оцінювати власну художньо-творчу діяльність і творчість інших
Ставлення: усвідомлення загальнолюдських
цінностей, національної самобутності через мистецтво, готовність до їхнього поширення
|
2. Спілкування іноземними
мовами |
Уміння: сприймати твори мистецтва різних країн, народів
Ставлення:
пошанування
культурного розмаїття, усвідомлення ширших можливостей у творчій діяльності
зі знанням іноземних мов
|
3. Математична компетентність
|
Уміння: аналізувати твори мистецтва,
розуміти логіку художньої форми; здійснювати необхідні розрахунки для
встановлення пропорцій, відтворення перспективи, створення
об’ємно-просторових композицій, визначення метру, запису ритму тощо
Ставлення:
усвідомлення
взаємозв’язку математики й мистецтва на прикладах творів різних видів мистецтва
|
4. Основні компетентності у природничих науках і
технологіях
|
Уміння: спостерігати,
досліджувати і відтворювати в художніх образах довкілля та явища природи
засобами мистецтва; використовувати нові технічні засоби для втілення
художніх ідей, застосовувати знання із природничих наук (акустики, оптики,
хімії тощо)
Ставлення: розуміння
гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для
художньо-образної інтерпретації
|
5. Інформаційно-цифрова
компетентність |
Уміння: застосовувати сучасні цифрові
технології для створення, презентації та популяризації художніх образів;
добирати й
опрацьовувати потрібну інформацію (зображення, текст, аудіо, відео) для
пізнання, творення мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній
діяльності
Ставлення:
усвідомлення
можливостей використання сучасних цифрових технологій для художньо-творчого
самовираження та віртуальних мистецьких подорожей
|
6. Уміння вчитися
впродовж життя |
Уміння: визначати власні художні інтереси
та потреби; планувати й організовувати свій час для пізнання, сприймання,
творення мистецтва чи самовираження через мистецтво; раціонально
використовувати час для задоволення культурних потреб, здобувати, опрацьовувати
мистецьку інформацію
Ставлення:
усвідомлення
власного рівня опанування художньої інформації, самооцінювання досягнень і
помилок, готовність до пошуку нових шляхів для художньо-творчого розвитку
|
7. Ініціативність і підприємливість
|
Уміння: критично оцінювати й інтерпретувати явища культури
минулого і сучасності, розуміючи роль традицій та інновацій; працювати в
команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань; презентувати власні
твори, пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань, оцінювати і
визначати свої сильні і слабкі сторони
Ставлення: ініціативність щодо участі в мистецьких заходах, прагнення до творчої самореалізації (відчуття потреби бути учасником мистецьких заходів і подій), відповідальність за особистий і колективний результат |
8. Соціальна та громадянська компетентності
|
Уміння: ефективно співпрацювати з іншими,
зокрема для реалізації громадських мистецьких проектів; творити (самостійно
чи в команді) естетичне середовище
Ставлення: усвідомлення своєї причетності до соціокультурних і суспільних процесів, розуміння своєї національної ідентичності завдяки пізнанню українського мистецтва в контексті світового, дбайливе ставлення до народних традицій, мистецтва рідного краю, власної культури і надбань інших культур; розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку; гордість за здобутки українців у мистецькій діяльності |
9. Обізнаність і
самовираження у сфері культури |
Уміння: розвивати власну
емоційно-почуттєву сферу на основі сприймання мистецтва та художньо-творчої
діяльності; аналізувати, інтерпретувати, давати естетичну оцінку творам
різних видів мистецтва та довкілля; створювати художні образи засобами різних
видів мистецтва
Ставлення:
пошана до національної культури; повага і
толерантне ставлення до культурного розмаїття світу; усвідомлення потреби
збереження художнього надбання людства
|
10. Екологічна грамотність і здорове життя
|
Уміння: використовувати мистецтво для
вираження власних емоцій, почуттів, переживань та впливу на власний емоційний стан
Ставлення: розуміння
гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для
художньо-образної інтерпретації
|
З метою
інтеграції навчальних предметів і предметних циклів, формування ключових та
міжпредметних компетентностей у зміст навчання введено наскрізні змістові лінії — соціально значущі
надпредметні теми, які сприяють формуванню в учнів уявлення про суспільство в
цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Зміст наскрізних змістових ліній є складовою основного змісту освіти і реалізується
через відповідні трактування, приклади і
методи навчання, створення надпредметних, загальношкільних проектів
(зокрема,через творчу роботу, яка виходить з наскрізних тем або інтегрує
навчальні предмети) тощо.
Наскрізними
змістовими лініями в основній школі визначено такі: «Екологічна безпека й сталий
розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість
і фінансова грамотність».
Наскрізна
змістова лінія «Екологічна безпека й
сталий розвиток» націлена на формування в учнів соціальної активності,
відповідальності й екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні
питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості
сталого розвитку для майбутніх поколінь. Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека та сталий
розвиток» здійснюється на основі творів мистецтва та художньо-творчої
діяльності у процесі виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до
природи; усвідомлення себе частиною світу, в якому все взаємопов’язане;
розуміння єдності національно-регіональних цінностей і глобальних людських
пріоритетів.
Наскрізна змістова лінія «Громадянська відповідальність» спрямована на виховання відповідального громадянина своєї
держави. Вагомою її складовою є формування в учнів культурної самосвідомості –
здатності розуміти роль культури у становленні способу мислення і поведінки
людей, шанобливого, толерантного ставлення до культурних надбань свого народу,
країни, світу; усвідомлення власної значущості і відповідальності щодо
причетності до свого народу. Це
здійснюється під час опанування учнями досягнень українського мистецтва,
зокрема в контексті світової мистецької
спадщини.
Наскрізна змістова лінія «Здоров’я і безпека» націлена на формування духовно,
емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний
дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Її реалізація засобами мистецтва сприятиме гармонізації інтелектуальної та
емоційної сфер особистості. Це відбувається у процесі усвідомлення учнями
впливу мистецтва на емоційну сферу людини, зокрема через емоційно-образне
пізнання навколишнього світу на основі синтезу різних видів мистецтва;
ознайомлення з елементами арттерапії, які сприятимуть збагаченню
емоційно-почуттєвої сфери школярів, зниженню кількості захворювань та
поведінкових ризиків.
Наскрізна змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на формування проактивної
особистості, яка вміє планувати й досягати поставлених цілей, розвиває свої
лідерські якості тощо. Вона реалізується у процесі формування в учнів умінь
реально визначати свої сильні й
слабкі сторони; мотивації учнів до виявлення творчих ініціатив та сприяння їхній реалізації, зокрема через втілення
їх у практичній художньо-творчій діяльності (індивідуальній і колективній).
Характеристика структури програми й особливості організації
навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво»
зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту
мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками
навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва,
і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії, як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного
року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується
відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтво» і «Образотворче
мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на
уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та
оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної
мистецької термінології.
У 5–7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої
відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні,
малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють
особливості мови різних видів мистецтва (5
клас), палітру жанрів музичного та
образотворчого мистецтв
(6 клас), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 клас). У 8–9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча й культурологічна пропедевтика).
(6 клас), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 клас). У 8–9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча й культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої
інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми
галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і
фізична культура» та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і
технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Учитель самостійно визначає
обсяг годин на вивчення окремої теми навчальної програми, за необхідності має право змінювати порядок вивчення
тем у межах навчального року.
Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу,
орієнтуючись на навчальну тематику й критерій їх високої художньої якості, а також розробляти
художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, ураховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну
драматургію уроку.
Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе
естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому
вчитель має сприяти зростанню в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності
емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання вчителя — створити захопливу й емоційно піднесену атмосферу, щоб
кожний урок став справжнім уроком
мистецтва, надихав учнів на творчість — в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу
використовуються на розсуд учителя
—
на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо.
Загальна тематична структура програми
Клас
|
Тема
|
Кількість годин на тиждень
|
|
|
Інтегрований курс «Мистецтво»
|
||
|
Музичне мистецтво
|
Образотворче мистецтво
|
|
5
|
Види мистецтва
|
1
|
1
|
6
|
Жанри мистецтва
|
1
|
1
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій і
новаторства
|
1
|
1
|
|
|
Інтегрований курс «Мистецтво»
|
|
8
|
Мистецтво в культурі минулого
|
1
|
|
9
|
Мистецтво в культурі сучасності
|
1
|
Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність
змісту мистецької освіти зумовлює багатофункціональність оцінювання досягнень
учнів у цій галузі, єдність діагностичної,
коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної,
прогностичної функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти мають стати
основні компетентності:
● предметні мистецькі;
● міжпредметні естетичні;
● ключові.
Система оцінювання результатів навчання в
освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного
учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а рівень особистісних досягнень. Як відомо, значну роль у мистецькій сфері
відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття
ритму, кольору, пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які впливають
на освітні результати учнів. Тому індивідуальний і диференційований підходи до
оцінювання мають надзвичайно важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка,
яка інтегрує результати різних видів діяльності учнів — інформаційно-пізнавальної, практичної,
творчої, — дають змогу вчителеві об’єктивно, але
водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість) оцінити тих, хто не має яскраво
виражених художніх здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до
навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання
належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу, коригуючу функції), тематичне і підсумкове
(семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності
учнів є самооцінка й
взаємне оцінювання.
Тематична
структура програми «Образотворче мистецтво» (5–7 класи)
35 годин на рік (1 година на тиждень), з них 4 години — резервний час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
5
|
Види мистецтв
|
Графіка
|
|
Живопис
|
|
|
Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво
|
|
|
Взаємодія образотворчого мистецтва
з іншими видами мистецтва
(архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно)
|
|
6
|
Жанри мистецтва
|
Анімалістичний жанр. Пейзаж
|
|
Портретний жанр
|
|
|
Побутовий жанр. Натюрморт
|
|
|
Жанри: історичний, міфологічний,
релігійний, батальний
|
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
Мистецтво в нашому житті
|
|
Дизайн
|
5 клас. Види
образотворчого мистецтва
|
|||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
Зміст навчального матеріалу
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає види графіки, засоби художньої виразності графіки (лінія,
штрих, крапка, пляма); основні закони композиції
Діяльнісний компонент
● відтворює об’єкти навколишнього світу засобами художньої виразності
графіки;
● передає об’єм предметів засобами світлотіні;
● дотримується основних законів композиції;
● застосовує різні графічні техніки та матеріали
Ціннісний компонент
● висловлює власні судження про естетичну цінність графічних творів;
● аналізує власні графічні творчі роботи та роботи однолітків;
● усвідомлює значення графіки як основи інших видів образотворчого
мистецтва
|
Графіка
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає види живопису; властивості кольору (насиченість,
світлота, відтінок);
● називає засоби художньої виразності живопису (колір, колорит,
контраст, нюанс, колірна гама)
Діяльнісний компонент
● відтворює красу навколишнього світу засобами живопису;
● передає об’єм предметів кольором;
● дотримується основних законів композиції;
● уміє передавати плановість засобами живопису;
● застосовує різні живописні техніки та матеріали (акварель, гуаш)
Ціннісний компонент
● аналізує власні живописні творчі роботи й роботи своїх однолітків;
● висловлює судження, ціннісні ставлення до творів живопису, які
є культурним надбанням людства в
Україні й
світі
|
Живопис
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає види скульптури й декоративно-прикладного
мистецтва; матеріали скульптури; види орнаментів;
● розуміє засоби художньої виразності скульптури й декоративно-прикладного мистецтва;
● називає закономірності стилізації
Діяльнісний компонент
● уміє створювати художні образи людей, тварин,
сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів (кругла
скульптура, рельєф);
● уміє створювати орнаментальні композиції;
● стилізує природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення
декоративних композицій;
● застосовує різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації
творчого задуму в декоративних і скульптурних композиціях
Ціннісний компонент
● висловлює власні судження про твори декоративно-прикладного
мистецтва й
скульптури;
● усвідомлює значення творів декоративно-прикладного мистецтва і
скульптури у формуванні і збереженні культурної спадщини України й світу
|
Скульптура.
Декоративно-прикладне мистецтво
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● розуміє зв’язок образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
(музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
● знає та розуміє особливості засобів художньої виразності різних видів
мистецтв
Діяльнісний компонент
● застосовує відповідні засоби художньої виразності, техніки та
матеріали для створення композицій;
● уміє створювати образотворчі композиції, які відображають
взаємозв’язок між різними видами мистецтв
Ціннісний компонент
● висловлює власні судження про
нерозривну
єдність різних видів мистецтв;
● усвідомлює те, що в поєднані образотворчого
мистецтва з іншими видами мистецтв повною мірою відображається
багатоплановість і складність навколишнього середовища;
● виявляє значення роботи художника в театральному, цирковому
мистецтві та кіно
|
Взаємодія образотворчого мистецтва
з іншими видами мистецтв
|
||
Наприкінці 5 класу учень/учениця виявляє здатність:
● розрізняти види образотворчого
мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого
мистецтва, інтерпретувати їхній зміст;
● розуміти взаємодію образотворчого
мистецтва з іншими видами мистецтва (літературою, музикою, театром, цирком,
кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності в зображальній та виражальній
діяльності;
● виконувати практичні роботи в різних техніках образотворчого
мистецтва;
● висловлювати власні судження щодо
творів образотворчого мистецтва, виявляти естетичне ставлення до них, брати
участь у міжособистісному спілкуванні з приводу мистецтва, співпрацювати в
групах;
● проявляти допитливість у процесі
пізнання образотворчого мистецтва, використовувати різні джерела інформації в пізнавально-практичній діяльності
|
|||
6 клас. Жанри образотворчого мистецтва
|
|||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
Зміст
навчального матеріалу
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
●
знає особливості анімалістичного і
пейзажного жанрів; види пейзажів; елементарну будову тварин;
●
розуміє закони лінійної та повітряної перспективи; послідовність зображення тварин та
пейзажу
Діяльнісний компонент
●
створює художні образи тварин на площині
та об’ємні, у статиці та динаміці;
● передає простір засобами лінійної та повітряної перспективи;
● дотримується законів композиції під час виконання творчих робіт
Ціннісний компонент
● усвідомлює відповідальність людини за збереження природного середовища
свого краю, України й планети;
● висловлює й
аргументує своє ставлення до творів анімалістичного та пейзажного жанрів
|
Анімалістичний жанр.
Пейзаж
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає види портрету й особливості портретного жанру;
● розуміє елементарну будову та пропорційні особливості голови та
фігури людини
Діяльнісний компонент
● створює образи людини на площині та в об’ємі;
● зображує фігуру людини у статиці та динаміці;
● відтворює міміку, емоційні стани людини;
● застосовує художні прийоми для
створення шаржів, карикатур
Ціннісний компонент
● висловлює судження щодо творів портретного жанру різних видів,
стилів, епох;
● висловлює ціннісні ставлення щодо ролі портретів як культурного
надбання людства;
● усвідомлює цінність поваги,
розуміння, шанобливого ставлення до
людини
|
Портретний жанр
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає закони зображення
інтер’єру
● розуміє особливості побутового жанру й натюрморту;
Діяльнісний компонент
● виконує пошукові ескізи варіантів композиції натюрморту;
● дотримується послідовності зображення натюрморту;
● зображує натюрморти в різних видах образотворчого мистецтва;
● відтворює сцени з повсякденного життя людей у
сюжетно-тематичних і декоративних
композиціях;
● застосовує різні техніки та матеріали у процесі виконання творчих
робіт
Ціннісний компонент
● висловлює ціннісні ставлення щодо творів образотворчого мистецтва,
які відображають життя та побут різних
верств населення минулого й сучасності;
● усвідомлює загальнолюдські, естетичні та художні цінності,
транслятором яких є образотворче мистецтво
|
Побутовий жанр.
Натюрморт
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає і розуміє особливості історичного, міфологічного, релігійного, батального
жанрів
Діяльнісний компонент
● уміє виділяти композиційний центр у сюжетно-тематичній композиції;
● використовує різні техніки для створення сюжетно-тематичні композиції
в історичному, батальному, релігійному, міфологічному жанрах
Ціннісний компонент
● усвідомлює роль образотворчого мистецтва як засобу збереження
історичної пам’яті людства;
● висловлює судження щодо творів мистецтва вітчизняного і світового значення
|
Жанри:
історичний, міфологічний, релігійний, батальний
|
||
Наприкінці 6 класу
учень / учениця виявляє
здатність:
● інтерпретувати твори
образотворчого мистецтва різних жанрів;
● виконувати творчі роботи в різних жанрах образотворчого
мистецтва;
● розуміти зв’язок образотворчого
мистецтва з предметами інших освітніх галузей, застосовувати міжпредметні
компетентності в зображальній і виражальній діяльності;
● висловлювати оцінні судження щодо
творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення
до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з приводу мистецтва,
аргументувати власну думку, поважати думки інших;
● проявляти активність у процесі
пізнання образотворчого мистецтва, використовувати в пошуковій діяльності різні
джерела інформації
|
|||
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
|||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
Зміст
навчального матеріалу
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● орієнтується у видах архітектури;
● знає архітектурні пам’ятки свого регіону, України та
світу;
● розуміє регіональні особливості й символіку різних видів
декоративно-прикладного мистецтва (розпис, кераміка, вишивка, писанкарство, витинанка,
народна іграшка тощо)
Діяльнісний компонент
● зображує архітектурні споруди за законами лінійної перспективи
(екстер’єр,
інтер’єр з пам’яті, за уявою);
● створює ескізи проектів, макети екстер’єру й інтер’єру;
● використовує в декоративно-прикладній
діяльності символіку традиційної орнаментики й кольору;
● виконує творчі роботи в різних техніках декоративно-прикладного
мистецтва
Ціннісний компонент
● усвідомлює фундаментальне значення народного мистецтва й цінність особистого внеску в розвиток української культури;
● висловлює власні судження про необхідність збереження пам’яток архітектури як
художнього надбання людства;
● виявляє емоційно-ціннісне ставлення щодо
творів архітектури
|
Мистецтво в нашому житті
|
||
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає види дизайнерської діяльності (графічний, промисловий,
ландшафтний тощо);
● орієнтується в основах специфіки видів дизайнерської діяльності
Діяльнісний компонент
● розробляє ескізи дизайну середовища; ескізи
одягу з урахуванням національних традицій і сучасних тенденцій у моді; ескізи
для різних видів поліграфічної продукції;
● проектує, моделює транспортні засоби, побутові
предмети на основі природних форм;
● використовує медіа-технології у процесі створення дизайнерського
продукту
Ціннісний компонент
● висловлює власні судження про роль сучасних тенденцій мистецтва
у формуванні та розвитку культурного середовища України й світу;
● усвідомлює важливість творчої діяльності для самореалізації
особистості
|
Дизайн
|
||
Наприкінці 7 класу учень / учениця виявляє здатність:
● самостійно інтерпретувати художні
явища сучасності в єдності традицій і новаторства, розуміти їхні зв’язки з природним, соціальним і
культурним середовищами;
● застосовувати набуті знання й уміння для творчої самореалізації в соціокультурній діяльності;
● розуміти зв’язок
образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та
застосовувати міжпредметні компетентності
у процесі творчості;
● висловлювати критичні судження
щодо художніх явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них,
аргументувати власну позицію під час дискусії, брати участь у культурному
житті суспільства;
● проявляти активність у процесі
пізнання художніх явищ сучасності, використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні
технології у творчо-пошуковій діяльності
|
|||
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво»
(8–9 класи)
35 годин на рік (1 година на тиждень), з них 4 години — резервний час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
8
|
Мистецтво в культурі
минулого
|
Стилі та
напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський,
романський, готика, Ренесанс
|
|
Стилі та
напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм
|
|
9
|
Мистецтво в культурі сучасності
|
Стилі та
напрями мистецтва: імпресіонізм і постімпресіонізм, модернізм
і
постмодернізм
|
|
Екранні
мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)
|
9 клас.
Мистецтво у культурі сучасності
|
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
Зміст
навчального
матеріалу
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● розуміє особливості стилів і напрямів мистецтва (імпресіонізм та постімпресіонізм,
різновиди модернізму і постмодернізму);
● знає спадщину видатних діячів вітчизняного мистецтва
Діяльнісний компонент
● створює живописні, графічні та декоративні композиції у різних
стилях і напрямах;
● застосовує знання про стилі та напрями мистецтва для самореалізації;
● планує виконання проектів у процесі художньо-творчої і соціокультурної діяльності
Ціннісний компонент
● інтерпретує й порівнює твори мистецтва різних стилів і напрямів;
● оцінює твори видатних діячів мистецтва України й світу;
● усвідомлює і оцінює роль людини у створенні
історичної і культурної спадщини України та світу;
● усвідомлює значення загальнолюдських, естетичних і художніх цінностей, транслятором
яких є мистецтво різних регіонів світу
|
Стилі та напрями мистецтва (продовження)
|
Учень / учениця
Знаннєвий компонент
● знає види екранних мистецтв, жанри кіномистецтва;
● називає найвідоміші музеї й художні галереї рідного краю, України, світу;
● розуміє форми збереження культурної спадщини, роль музеїв та
медіа у поширенні мистецтва;
● розуміє значущість мистецтва в діалозі культур
Діяльнісний компонент
● класифікує твори мистецтва різних видів, жанрів, стилів і напрямів;
● аналізує й критично оцінює
сучасні явища культури, зокрема телебачення і рекламу;
● уміє створювати ескізи рекламної продукції вітчизняного
виробництва;
● використовує комп’ютерні технології, зокрема ресурси Інтернету, для
віртуальних екскурсій музеями України та світу, для виконання проектів;
● застосовує набуті художні знання і вміння для
саморозвитку, естетизації середовища;
Ціннісний компонент
● висловлює й обґрунтовує судження щодо збереження мистецтва України та світу;
● усвідомлює значення загальнолюдських, естетичних та художніх
цінностей, транслятором яких є мистецтво різних регіонів світу;
● усвідомлює необхідність збереження художнього надбання людства;
|
Екранні мистецтва.
Форми поширення мистецтва
|
Наприкінці 9 класу учень / учениця виявляє здатність:
● самостійно інтерпретувати зміст
творів мистецтва різних видів і стилів, розуміючи їх значення для розвитку
культури;
● виконувати творчі роботи та
індивідуальні або колективні мистецькі проекти з використанням традиційних і комп’ютерних технологій;
● застосовувати зв’язки між різними
видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
● виявляти особистіно-ціннісне
ставлення до художніх явищ сучасності, висловлювати аргументовані оцінки,
● брати активну участь у дискусіях,
шкільних культурно-мистецьких заходах;
● здійснювати самостійну пошуково-дослідну
діяльність щодо мистецьких явищ різних стилів і напрямів, використовувати
комп’ютерні технології для віртуальних екскурсій, презентації результатів
проектної діяльності; створення і оформлення шкільних музейних колекцій, художніх галерей, мистецьких віталень;
● мислити творчо, генерувати нові
ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і
для розвитку суспільства та держави
|
Комментарии
Отправить комментарий