10-й клас
Українська художня культура
Розділ І. Художня культура
України від найдавніших часів до кінця ХУІ століття.
При--мітка
|
ДАТА
|
№
|
Тема уроку
|
Змістовне наповнення уроку
|
Орієнтовні практичні завдання
|
|
|
1
|
Тема 1. Образотворче мистецтво
|
Пам‘ятки художньої культури палеоліту (Мізинсь-
ка стоянка), неоліту та мідного віку (Маріупольсь
кий могильник). Зразки образотворчого мистецтва
трипільської та скіфської культури. Кургани цар-
ські могили. Мистецтво грецьких міст Північного
Причорномор‘я. Розвиток архітектури, фресково-
го живопису, мистецтво мозаїки, кераміки, вазо-
пису, скульптури. Значення культурно мистецьких
традицій язичницького мистецтва слов‘ян.
|
Виконання творчих проектів на теми програмового
матеріалу (створення макетів архітектурних споруд, виробів ужиткового
мистецтва, фрагментів мозаїки тощо)
|
|
|
2
|
Образотворче
мистецтво
(продовження)
|
Художня культура Київської Русі: архітектурні споруди,
монументальний живопис (мозаїка та фрески). Хрещення Київської Русі та його
вплив
на духовно-культурний розвиток народу. Ствердження
величі давньоруської держави через монументальність споруди храмів. Ікони
доби Київської Русі за межами України. Мистецтво книжкової мініатюри.
|
Виготовлення
фрагментів діорами «Київ – духовний центр України-Русі» (робота в групах)
|
|
|
3
|
Образотворче
мистецтво
(продовження)
|
Історичні умови розвитку художньої культури
польсько-литовської доби. Вплив Реформації та Ренесансу на розвиток культури
в Україні.
Живопис. Різьба. Графіка. Розвиток ювелірного
Мистецтва.
|
Виконання
творчих проектів на теми програмового матеріалу (створення макетів
архітектурних споруд, виробів ужиткового мистецтва, фрагментів різьби,
живопису тощо)
|
|
|
4
|
Тема 2. Музична
культура
|
Первісні музичні інструменти. Музична культура східних
слов‘ян, античних міст Причорномор‘я. Музична культура Київської держави:
народна, придворно-світська, церковна. Билини – провід-
ний жанр народної музично-поетичної творчості періоду
Київської Русі (особливості співу та інструментального супроводу).
|
|
|
|
5
|
Музична культура (продовження)
|
Давньоруські музиканти, музичні інструменти. Народна
творчість: епос, календарно-обрядові, соціально-побутові, етнічні,
родинно-обрядові
пісні. Українські народні інструменти.
Танцювальні жанри.
|
Виконання
українських народних пісень, порівняння за жанрами.
|
|
|
6
|
Тема 3. Театральна культура
|
Обрядовий пратеатр (стародавні народні ігри,
свята ритуали). Княжий театр. Народно-сміхове
театралізоване мистецтво скоморохів.
|
Виконання
народних ігор та обрядів (за вибором)
|
Розділ ІІ. Художня культура ХУІІ
– ХУІІІ століття
|
|
№
|
Тема уроку
|
Змістовне наповнення уроку
|
Орієнтовні практичні завдання,
твори для сприймання
|
|
|
|
1
|
Тема 1. Образотворче
мистецтво
|
Художня культура козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві. Розквіт «козацького
бароко».
|
Виконання
творчих проектів на теми програмового матеріалу (створення макетів
архітектурних споруд, виробів ужиткового мистецтва тощо)
|
|
|
|
2
|
Образотворче
мистецтво
(продовження)
|
Архітектура. Вплив стилю бароко на будівництво
в Києві
(Андріївська церква, Маріїнський палац), Львові (собор св.Юра), на
Тернопільщині (Почаївська лавра),
Чернігівщині, Полтавщині.
|
Замальовки архітектурних споруд –
зразків українського бароко.
|
|
|
|
3
|
Образотворче
мистецтво
(продовження)
|
Іконопис. Загальні риси іконописного живопису.
Ікона «Іулянія та Анастасія» з Конотопа ХУІІІ ст.
Ікона «Св.Варвара і Катерина» з Конотопа ХVІІІ ст. ДМУОМ. Покров Богоматері з портрету Богдана Хмельницького з м.
Мотижна. ХУІІ ст..
|
Створення альбому «Пам‘ятки України»
(колективна робота)
|
|
|
|
4
|
Образотворче
мистецтво
(продовження)
|
Портретний живопис. Портрет Василя Гамалії, І
половина ХVІІІ ст..ДМУОМ. Самуїл.
Портрет Дмитра Долгорукого, 1769 р. ДМУОМ. Портрет Іосафа Кроковського.
Початок ХVІІІ ст., Києво-Печерський
державний історико-культурний заповідник. Портрет Г.Сковороди. ХVІІІст.
Поширення картин «Козак Мамай», «Козак бандурист».
Мистецтво гравюри.
|
Виконання
творчих робіт на теми «Козак Мамай», «Козак бандурист». Мистецтво гравюри.
Аналіз
репродукцій портретного жанру
|
|
|
|
5
|
Тема 2. Музична
культура
|
Думи та історичні пісні. Мистецтво кобзарів і
лірників. Церква як центр формування музичного професіоналізму впродовж
Х-ХУІІ ст.. Знаменний розспів – самобутня слов‘янська гілка одноголосного
співу. Крюкова або знаменна нотація (без лінійна, без точної фіксації висоти
та тривалості звуків. Партесний концерт. «Граматика музична» М.Дилецького
(1677р.): зміст, історико-культурне значення. Перша українська друкована
музична книжка «Ірмологіон» (Львів, 1700)
|
Виконання, аналіз українських народних
дум та історичних пісень (за вибором)
|
|
|
|
6
|
Музична культура
(продовження)
|
Вплив західноєвропейської професійної музики
світських жанрів на розвиток української музич-
ної культури. Хоровий концерт та його творці
М.С.Березовський, А.Л.Ведель, Д.С.Бортнянський
|
Фонозапис «Хоровий літопис століть»
(староукраїнська музика)
|
|
|
|
7
|
Музична культура
(продовження)
|
Музична спадщина Г.Сковороди. Збірка «Сад
божественних пісень»: тематика творів, фольклоризація пісень «Стоїть явір над
водою», «Про правду і кривду»; використання сатирично-
го канта «Всякому городу нрав і права» у творчості
І.Котляревського, М.Лисенка, Т.Шевченка
|
Виконання живописних чи графічних композицій за
мотивами текстів відомих кантів Г.Сковороди.
|
|
|
|
8
|
Тема 3. Театральна культура
|
Шкільна драма в Києво-Могилянській Академії. Зв‘язок із викладанням поетики та риторики
(панегіричні твори, віршовані діалоги). Інтермедії: соціально-викривальна
тематика, народний гумор, традиційні персонажі. Репертуар шкільних театрів
(драми на біблійні сюжети). Народний ляльковий театр вертеп. Театр на
Запорізькій Січі. Роль мандрівних дяків у поширенні театрального мистецтва.
Вплив шкільної драми і вертепу на становлення нової української літератури та
класичного театру.
|
Створення комічної або сатиричної інтермедій у
стилі «шкільного театру».
Написання сценарію для вистави «живого вертепу».
Створення декорацій до театральної постанови
|
|
Розділ ІІІ.
Українська художня культура ХІХ початку ХХ століття
|
|
№
|
Тема уроку
|
Змістовне наповнення уроку
|
Орієнтовні практичні завдання,
твори для сприймання
|
|
|
|
1
|
Тема 1. Образотворче
мистецтво
|
Архітектура
та скульптура. Виникнення в Україні
Будов
громадянського призначення – навчальних закладів (Львівський університет
арх.Юліус Гохбергер (1840-1905), театрів (театри опери та балету в Києві,
арх.В.О.Шретер (1839-1901), Львові, арх. З.Горголевський (1845-1903), Одесі,
арх. Ф.Фельнер (1847р. с.невід), Гельмер
(1849-1919), культових споруд (Володимирський собор, арх. І.В.Шторм
(1823-1887), П.В.Спарро (1814р.см. невід.), О.В.Беретті (1816 -1895),
В.М.Ніколаєв (1847 -1911).
Творчість
В.В.Городецького (1863-1930). Монументальна скульптура. Виникнення побутової
скульптури. Твори Л.В.Позена (1849-1921)
|
Виконання творчих проектів на теми програмового
матеріалу (створення макетів архітектурних споруд, виробів ужиткового
мистецтва, фрагментів мозаїки тощо)
|
|
|
|
2
|
Образотворче
Мистецтво
(продовження)
|
Найвідоміші садибно-паркові
комплекси: «Олександрія» (Біла Церква) та Софіївка (Умань) зразки досконалої
творчості українських архітекторів. І.П. Мартос (1752 – 1835) –
найвизначніший скульптор епохи класицизму.
Живопис і графіка. Творчість
Т.Г.Шевченка (1814-1861): автопортрет, серія «Живописна Україна», «Катерина».
Творчість В.І.Штенберга (1818-1845), М.К.Пимоненка (1862-1912), О.О.Мурашка
(1875-1919).
|
Створення проектів
ландшафтного дизайну в класичному стилі.
|
|
|
|
3
|
Образотворче
Мистецтво
(продовження)
|
Декоративно-прикладне мистецтво
та народні художні промисли. Народні художні промисли як одна з історично
обумовлених форм декоративно-прикладного мистецтва. Основні різновиди
декоративно-прикладного мистецтва: кераміка, вишивка, художнє ткацтво,
килимарство, писанкарство, декоративний розпис, одяг, іграшки, витинанки,
художня обробка дерева, металу, шкіри.
|
Виконання декоративної
композиції в українському стилі (техніка за вибором)
|
|
|
|
4
|
Тема 2. Музична
культура
|
Загальна характеристика
розвитку музичної культури. Національно-демократичні орієнтації української
музичної культури, зв‘язок з театром, літературою, образотворчим мистецтвом:
розвиток народної фольклористики.
|
|
|
|
|
5
|
Музична культура
(продовження)
|
«Запорожець за Дунаєм»
С.Гулака-Артемовського (1862) –
перша українська класична опера. Роль «Української
симфонії» М. Калачевського у становленні українського симфонізму. Музичне
виконавство та освіта. Створення хорових Колективів («Бояни») у
західно-українських містах. Історія створення гімну України «Ще не вмерла
Україна» М.М.Вербицького на слова П.Чубинського.
|
«Видатні діячі української
музичної
культури»: добірка матеріалів
–
фотографії, репродукції,
календарі, марки
- за темою (робота в групах)
|
|
|
|
6
|
Музична культура
(продовження)
|
М.В. Лисенко (1842-1912)
–основоположник національної композиторської школи в Україні. Багатогранність
творчості М.Лисенка. Оперна творчість: «Тарас Бульба» - найвище досягнення
М.Лисенка в оперному жанрі. Значення діяльності і творчості композитора для
розвитку української культури.
|
|
|
|
|
7
|
Тема 3. Театральна культура
|
Історичні умови становлення
українського професійного театру, утвердження реалізму і народності. Значення
«Енеїди» та «Наталки Полтавки» І.Котляревського в історії театрально-
го мистецтва. Реалістичні риси акторської
творчості М.Щепкіна (1788-1863) і Карпа Трохимовича Соленика (1811-1851).
Г.Квітка-Основ‘яненко – засновник харківського професійного театру. Театр на
Галичині та на Буковині.
|
Створення декорацій до театральних постанов
|
|
|
|
8
|
Театральна культура
(продовження)
|
Театр
корифеїв. Розквіт національного театрального мистецтва (драматургія,
режисура, акторська гра) в діяльності
корифеїв української сцени: Марка Кропивницького (1840-1910), Михайла
Старицького (1840-1904), Марії Заньковецької (1854-1934), братів Тобілевичів
(Івана Карпенка-Карого (1845-1907), Миколи Садовського (1856-1933), Панаса
Саксаганського ( 1859-1940). Марія Заньковецька –перша народна артистка
України.
Роль
І.Франка в розвитку театру на західноукраїнських землях. Творчі зв‘язки
Каменяра з театром корифеїв.
|
Створення
фотоальбому «Театр корифеїв»
|
|
Розділ ІУ.
Українська художня культура ХХ століття.
|
|
№
|
Тема уроку
|
Змістовне наповнення уроку
|
Орієнтовні практичні завдання,
твори для сприймання
|
|
|
|
1
|
Тема 1. Образотворче мистецтво
|
Архітектура
і скульптура. Особливості архітектури сучасності. Поява в ХХ столітті нових
будівельних можливостей. Творчість В.Г. Кричевського (1872-1952).
Міста-заповідники: Кам‘янець-Подільський, Новгород-Сіверський. Музеї народної
архітектури та побуту (Київ, Львів, Ужгород, Переяслав-Хмельницький,
Чернівці). Монументальна скульптура. Живопис і графіка. Український авангард.
Розвиток мистецтва графіки.
|
Живописна абстрактна творча
робота в
стилі сучасного мистецтва за
українськи-
ми мотивами.
|
|
|
|
2
|
Образотворче
Мистецтво
(продовження)
|
Народне
мистецтво та основні центри художніх промислів в Україні: Опішня
(Полтавщина), Яворів (Львівщина), Косів (Прикарпаття), Хуст (Закарпаття).
Петриківка – найбільш розвинутий художній промисел з декоративного розпису.
Майстри
декоративного малярства: Білокур К.В.
(1900-1961),
Приймаченко М. О (нар.1908), Тимченко М.К (нар.1922)
|
Розробка проекту дизайну
сучасного інтер‘єру приміщення з врахуванням українських традицій та
символіки
|
|
|
|
3
|
Тема 2. Музична
культура
|
Хорова
і вокально-симфонічна музика. Творчий спадок Л.Ревуцького, С.Людкевича,
Б.Лятошинського. Нефольклорні риси музики М.Скорика. Є.Станкович – один із
провідних українських композиторів-симфоністів сучасної доби.
|
|
|
|
|
4
|
Музична культура
(продовження)
|
Камерно-інструментальні
жанри в спадщині українських композиторів. В.Барвінський – композитор-лірик,
майстер інструментальних мініатюр. Камерно-вокальна та пісенна творчість.
П.Майборода, О.Білаш. Сучасні напрями музики
популярних жанрів. Творчість В.Івасюка. Національно-культурне значення
фестивалю «Червона рута». Музичне виконавство та освіта. Мережа філармоній,
будинків культури, навчальних закладів. Провідні мистецькі колективи України.
|
Підготовка позакласного
заходу
«Пісенний вернісаж» з творів сучасних
українських композиторів.
|
|
|
|
5
|
Тема 3.Театральна
культура
|
Драматичний
театр. Лесь Курбас (1887-1942) – режисер, актор, педагог. Театр «Березіль».
Театральні діячі ХХ ст.: актор і режисер Г.П.Юра (1888-1966), Н.М.Ужвій
(1898-1985). Сучасні актори Б.Ступка, Б.Бенюк, А.Роговцева, Л.Кадирова,
А.Хостікоєв.
Музичний
театр, хореографічне мистецтво. Особливості використання в українській
культурі жанрів опери, балету, мюзиклу. Театр ляльок в Україні.
|
Підготовка міні-вистави
(фрагмент твору українського письменника), декорацій і костюмів, музичного
оформлення (колективна робота)
|
|
|
|
6
|
Тема 4. Кіномистецтво
|
Ігровий
кінематограф. Світове значення творчості О.Довженка (1894-1956) – видатного
українського Режисера, письменника, сценариста. Кіно поема «Земля» (1930) –
вершина творчості митця, одна з 12-ти
кращих картин усіх часів і народів. Творчі портрети І.В.Миколайчука
(1941-1987), Л.Бикова (1928-1979).
|
Упорядкування відео картотеки
«Українське кіномистецтво» (робота в групах за інтересами)
|
|
|
|
7
|
Кіномистецтво
(продовження)
|
Анімаційне
кіно. Фольклор – основне джерело розвитку української анімації. Комедійний
серіал В. Дахна – «візитна картка» українського анімаційного кіно: «Як козаки
куліш варили», «Як козаки наречених визволяли» та ін. Міжнародне визнання
української анімації. Документальний та науково-популярний кінематограф.
Відображення в кінематографі української історії та культури. Кінофільми про
життя і творчість видатних митців України. Екранізація української класики.
|
Організація дискусії щодо
перегляду українського кінофільму
|
|
|
|
8
|
Тема 5. Художня
культура української діаспори. Образотворче
мистецтво
|
Українська
діаспора в країнах Європи, США, Канади та ін. Музеї українського мистецтва в
містах світу (Нью-Йорк, Чикаго, Рим та ін) – джерела збереження та вивчення
народного й академічного мистецтва. Архітектура і скульптура. О.Архипенко –
піонер авангардизму в скульптурі. Живописна спадщина майстрів кольористики:
Г.Новаківської (Канада), В.Хмеленка (Франція), постімпресіоністичні пошуки
Л.Гуцалюка. Іконопис М.Дмитренка. Графічні ілюстрації до шедеврів світової,
зокрема української класики Б.Крюкова (Аргентина).
|
Створення альбому «Імена
славетних українців у світовому мистецтві»
Знайти
в Інтернеті інформацію приготувати доповідь про українську діаспору в різних
країнах світу
|
|
|
|
9
|
Художня культура української діаспори.
Музичне мистецтво.
|
Творчість композиторів
українського походження з країн Європи (Ф.Акименко (1876-1945) та ін.), США
(Я.Барич, І.Соневицький та ін.), Канади (Ю.Фіяла, С.Яременко та ін.).
Виконавське
мистецтво. Роль хорових та
інструментальних колективів у пропаганді української пісні в світі: хор ім..
О.Кошиця, капела бандуристів ім..Т.Шевченка з Детройта (США) та ін.
Музикознавство і педагогіка. Дослідження історії української культури музи
кологами діаспори (М.Антонович, А.Вирета, Ф.Стешко та ін.)
|
Створення
альбому «Імена славетних українців у світовому мистецтві»
Знайти в Інтернеті інформацію
приготувати доповідь про українську діаспору в різних країнах світу
|
|
Художня культура
10 клас 2016-2017 н.р.
УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНЯ
КУЛЬТУРА
10 клас 2016-2017 н.р.
(17,5 год. (0,5 год.
на тиждень), 1,5 год. - резервний час)
№
|
Тема уроку
|
Класи / Дата
|
Примітка
|
|
ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА
УКРАЇНИ ВІД НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ ДО КІНЦЯ ХVІ СТ.
|
|
|
1.
|
Образотворче мистецтво від найдавніших часів до кінця ХVІ ст.
|
А
Б
В
|
|
2.
|
Музична культура від найдавніших часів до кінця ХVІ ст.
|
А
Б
В
|
|
3.
|
Театральна культура від найдавніших часів до кінця ХVІ ст.
|
А
Б
В
|
|
|
УКРАЇНСКА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ХVІІ – ХVІІІ ст.
|
|
|
4.
|
Образотворче мистецтво ХVІІ – ХVІІІ ст.
|
А
Б
В
|
|
5.
|
Музична культура ХVІІ – ХVІІІ ст.
|
А
Б
В
|
|
6.
|
Театральна культура ХVІІ – ХVІІІ ст.
|
А
Б
В
|
|
|
УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ХІХСТ.
|
|
|
7.
|
Образотворче мистецтво ХІХ ст.
|
А
Б
В
|
|
8.
|
Тиражна графіка,ДПМ та народні художні промисли ХІХ ст..
|
А
Б
В
|
|
9.
|
Музична культура ХІХ ст.
|
А
Б
В
|
|
10.
|
Театральна культура ХІХ ст.
|
А
Б
В
|
|
|
УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ХХ СТ.
|
|
|
11.
|
Образотворче мистецтво ХХ ст.
|
А
Б
В
|
|
12.
|
Музична культура ХХ ст.
|
А
Б
В
|
|
13.
|
Театральна культура ХХ ст.
|
А
Б
В
|
|
14.
|
Кіномистецтво ХХ ст.
|
А
Б
В
|
|
15.
|
Художня культура української діаспори ХХ ст.
|
А
Б
В
|
|
16.
|
Узагальнення
|
А
Б
В
|
|
17.
|
Узагальнення
|
А
Б
В
|
|
Комментарии
Отправить комментарий